Sähköauton akun koko, latausnopeus ja range – mikä painoarvo näille kannattaa antaa?

On selvää, että sähköauto – kuten mikä tahansa auto, on syytä valita omien tarpeiden perusteella, sillä autoissa on eroja. Mutta miten suuri merkitys on sähköauton akun koolla, toimintasäteellä tai latausnopeudella?

Usein vertaillaan, millainen range eli toimintasäde sähköautolla on – tai pitäisi olla. Entä mikä on akun kapasiteetti ja miten hyvä latausnopeus on? Pelkästään toimintasäteen tai akun koon vertailu eivät vielä kerro koko totuutta. Käytännön kannalta kiinnostavin tieto on kuitenkin se, kuinka kauan matka kokonaisuudessaan kestää ja miten sujuvaa autoilu on.

Matka-aika muodostuu monen tekijän summasta

Ei ole yksiselitteistä, miten matka-aika sähköauton kanssa muodostuu ja onko pitkä toimintasäde tai suurikokoinen akku automaattisesti takuu sujuvasta matkasta. Matka-aikaan vaikuttavia tekijöitä ovat akun kapasiteetti, akulla ajettava matka eli toimintasäde tai range ja latausnopeus.

Sähköauton ja akun valinnassa on aina tehtävä jonkinlaisia kompromisseja, sillä akku on auton kallein komponentti. Jos akun koko on pieni, on pysähdyttävä useammin. Isommalla akulla pysähdyksiä tarvitsee tehdä harvemmin, mutta pysähdyksen aikana on ladattava enemmän energiaa. Tämä voi tarkoittaa pidempää pysähdystä ja siten pitkittynyttä matka-aikaa. Toisaalta taas isommissa akuissa latausteho on usein suurempi, joka osaltaan nopeuttaa lataamista. Jotta suuren akun kapasiteetin tai auton toimintasäteen hyödyn ymmärtää käytännön tasolla, on eri tekijät hahmotettava yhdessä, ja ymmärrettävä, millaiseksi matka-aika muodostuu nämä kaikki huomioiden.

Matka-aikaan sähköautolla vaikuttavat:

  • Akun kapasiteetti
  • Akulla ajettavissa oleva ajomatka (toimintasäde eli range)
  • Latausnopeus

Latausnopeuteen vaikuttaa moni tekninen yksityiskohta

Latausnopeuteen vaikuttaa paitsi akun koko, myös todella moni muu tekninen yksityiskohta, kuten akkukemia, akun kunto ja akun lämpötila. Kaikkiin yksityiskohtiin ei omilla toimillaan voi vaikuttaa, mutta jotain voi pyrkiä huomioimaan itsekin.

Akun ikääntyessä maksimilatausteho saattaa heiketä. Toisaalta tämä muutos ei ole kovin merkityksellinen akun normaalin käyttöiän puitteissa. Jatkuva pikalataus eli suurteholataus voi kuluttaa akkua, joten auto olisi hyvä saada säännöllisesti myös hidaslataukseen esimerkiksi kotona tai työpaikalla. Usein akun latausnopeus on suurempi silloin, kun akku on tyhjempi. Tästä syystä akku on järkevää ajaa melko tyhjäksi ennen latausta.

Toisaalta akun latausnopeuksissa voi olla hetkellisiäkin vaihteluita, jotka voivat johtua monista eri syistä. Syy voi olla laturissa, sähkönjakelussa tai esimerkiksi auton valmistajan tekemissä järjestelmään liittyvissä muutoksissa. Joskus esimerkiksi eri järjestelmäpäivitysten välillä voi olla eroja, kun järjestelmiin tehdään valmistajan toimesta muutoksia ja haetaan optimaalisinta lataustehoa.

Koska näissä kaikissa elementeissä on eroja eri automallien välillä, on hankalaa yksiselitteisesti tai yleispätevästi sanoa, mikä merkitys nimenomaan akun kapasiteetilla, toimintasäteellä tai latausnopeudella yksistään on.

Tässä esimerkissä on avattu kolmen esimerkkiauton matka-aika 1 000 kilometrillä, kun akun jäljellä oleva kapasiteetti (SOC) on 10–80 %. Esimerkissä vähiten aikaa latauspistokkeessa käyttänyt auto ei yltänyt kokonaismatka-ajaltaan kuitenkaan nopeimmaksi.

Latausten lukumäärä Latauksiin kulunut aika Kokonaismatka-aika
Auto 1 4 3 h 24 min 15 h
Auto 2 3 2 h 9 min 13 h 25 min
Auto 3 4 1 h 52 min 13 h 35 min

Esimerkki perustuu AVL List GmbH:n esimerkkilaskentaan.

Lataa akkua optimaalisessa lämpötilassa

Akun lämpötila on myös yksi tekijä, joka vaikuttaa siihen, miten tehokkaasti lataus sujuu. Jos latauspisteelle tultaessa akun lämpötila ei ole optimaalinen, voi akun lataus käydä turhan hitaasti. Mikäli akun lämpötila on liian alhainen, osa latausenergiasta menee akun lämmittämiseen eli energiaa valuu hukkaan. Monissa sähköautoissa akkua voi lämmittää jo ennen latauspisteelle saapumista. Osassa autoissa lämmityksen voi asettaa manuaalisesti päälle. Joissain malleissa järjestelmä tunnistaa navigaattorin kautta valitun latauspisteen ja osaa ajoittaa akun lämmittämisen optimaalisesti latauspisteen lähestyessä. Kaikissa automalleissa ei mahdollisuutta akun lämmittämiseen ole, mutta jos mahdollisuus säätöön on, se kannattaa hyödyntää. Kaiken kaikkiaan sähköauton valinta, akun koko ja muut ominaisuudet vaativat puntarointia. Tässä auttaa ymmärrys siitä, mikä kaikki vaikuttaa mihinkin, ja miten kokonaismatka-aika sähköautolla muodostuu.

e-Expertit ovat tämän päivän ja huomisen autojen asiantuntijoita. e-Expert-korjaamoilla on aina koulutettu, ammattitaitoinen ja sähköajoneuvotekniikkaan erikoistunut henkilöstö. e-Experteillä tehdään muun muassa sähköautojen akkujen kuntotestauksia ja korjauksia. Etsi sinulle lähin e-Expert-korjaamo!

Jaa artikkeli