Säilyykö sähköautojen jälleenmyyntiarvo?

Sähköautot ovat nousseet huomattavaan suosioon, mikä on samalla herättänyt kysymyksiä niiden jälleenmyyntiarvosta – säilyykö se ajan saatossa? Mitkä tekijät vaikuttavat sähköauton jälleenmyyntiarvon muodostumiseen, ja voiko auton omistaja jotenkin edesauttaa arvon säilymistä? Lue, millaista tulevaisuutta alan asiantuntijat ennustavat sähköautojen jälleenmyyntiarvolle ja mitä voimme odottaa tulevilta vuosilta.

Käytettyjen sähköautojen hinnat ovat viime vuosina pysyneet yllättävän korkealla uusien autojen heikon saatavuuden vuoksi. Mitä tapahtuu sähköautojen hinnoille nyt, kun valmistuskapasiteetti vastaa jo paremmin kysyntää? Haastattelimme Diagno Finland Oy:n operatiivista johtajaa Frans Malmaria erityisesti sähköautojen teknisen kehityksen asiantuntijana ja käytettyjen autojen myynnin näkökulmasta vaihtoautokauppa Autolle.comin myyntipäällikköä Kristian Saloa.

Käytetyt sähköautot nostavat suosiotaan

Sähköajoneuvoista on tullut jatkuvasti yleisempi käyttövoima Suomessa, sillä yhä useammalla suomalaisella on nykyään mahdollisuus hankkia sähköauto. Suurempi sähköajoneuvoaalto on kuitenkin luultavasti vasta edessä. “Sähköautoja ostetaan sekä uutena että käytettynä, mutta etenkin käytetyn auton kaupassa sähköautot ovat nostattaneet suosiotaan”, kertoo vaihtoautokauppa Autolle.comin myyntipäällikkö Kristian Salo.

Laskevatko sähköautojen hinnat entisestään?

Sähköautojen hintojen laskun oletetaan tulevaisuudessa pysyvän melko maltillisena sähköautojen ollessa jo nyt melko edullisia. “Kun huomioon otetaan myös raaka-aineiden hinnannousu ja maailmantilanne, on sähköautojen hintoja tuskin edes varaa laskea”, huomauttaa Salo. Ainoa mahdollinen poikkeus voisi olla uusi akkuteknologia, joka tekisi ajamisesta vielä vaivattomampaa ja helpottaisi ajosuunnittelua. Jos sähköautolla päästäisiin samoihin toimintasäteisiin kuin polttomoottoriautolla, olisi se suuri valttikortti ja vaikuttaisi todennäköisesti sähköautojen hintaan nostavasti.

Tärkeimmät tekijät sähköautojen jälleenmyyntiarvossa:

  • Sähköauton akun kunto ja vanhenemisriski ovat merkittävimmät tekijät sähköauton jälleenmyyntiarvossa – kokemus ja tieto näistä seikoista ovat vielä vähäisiä.
  • Valmistajat pyrkivät kehittämään korjaus- ja varaosaratkaisuja pidentääkseen akun elinikää, mikä nostaisi sähköauton iän ja jälleenmyyntiarvon suhdetta.
  • Sähköautojen järjestelmät rakennetaan vastaamaan nopeaa teknologista kehitystä, mikä pitää jälleenmyyntiarvon korkeana.
  • Sähköautoissa on polttomoottoriautoihin verrattuna vähemmän kuluvia ja vioittuvia osia, mikä mahdollistaa pitkän käyttöiän ja pienentää kilometrimäärän vaikutusta jälleenmyyntiarvoon.
  • Akun kuntomittaus on olennainen tekijä sähköauton arvon määrittelyssä. Aviloo tarjoaa kattavan ja luotettavan akkutestauksen, jonka myötä saadaan sertifikaatti akun tilasta, todellisesta kapasiteetista ja terveydentilasta (SOH).

Sähköauton akku on suurin kysymysmerkki jälleenmyyntiarvon kannalta

Koska sähköautot ja niiden akkutekniikka ovat verrattain uutta, ei kenelläkään ole vielä tarpeeksi kokemusta tai tietoa siitä, miten akku vanhenee ja millä todennäköisyydellä se vioittuu ikääntyessään. “Vielä ei juurikaan tule vastaan akkuja, jotka olisivat ikääntyneet tiensä päähän. On toki autoja, joissa akun SOH eli State of Health on laskenut kovin alas, mutta näissä tapauksissa syynä on jokin tekninen vika, kuten lämmönhallinnan suunnitteluvirhe tai auton poikkeuksellinen käyttö”, kertoo Diagno Finland Oy:ltä Frans Malmari.

Perusakkutekniikka on läpi vuosien pysynyt melko samanlaisena, vaikka monia asioita on opittu ja kehitetty entistä paremmiksi. Esimerkiksi lämmönhallinnassa, jolla on iso merkitys akun ikääntymiseen, on otettu harppauksia. Uudet akut ovat vanhoja akkuja parempia jo lähtökohtaisesti, mikä antaa uusille akuille paremmat edellytykset ikääntymisen näkökulmasta. “Akkuteknologian kehityksellä ei kuitenkaan ole ollut suurta merkitystä autojen hintakehityksessä, etenkään käytettyjen autojen kohdalla”, mainitsee Salo.

Voiko akkua huoltamalla parantaa sähköauton jälleenmyyntiarvoa?

Monessa tapauksessa sähköautojen akkuja voidaan korjata, toki kaikki akut eivät ole korjattavissa olevia. Useat valmistajat kuitenkin pyrkivät akkujen korjauskelpoisuuteen erilaisten korjausmenetelmien, varaosien ja suunnittelun avulla. Tämä voi kasvattaa akun kestävyyttä suurestikin, mikä luonnollisesti nostaa niin sähköauton ikää kuin sen jälleenmyyntiarvoa. “Monet sähköautot rakennetaan nykyään kestämään kiihtyvää teknologiakehitystä, minkä myötä vanhemmankin sähköauton käyttöjärjestelmää pystytään päivittämään ja ylläpitämään. Tämä harventaa tarvetta ostaa uutta autoa”, kommentoi Malmari.

Akku voi tulla tiensä päähän myös vioittumalla. Suurin osa akkutakuun aikana vioittuneista tapauksista liittyy tuotekehitykseen tai valmistukseen liittyviin virheisiin. Vioittumisen riski toki luonnollisesti kasvaa akun ikääntyessä. Tällöin ilmenevät viat ovat kuitenkin erilaisia kuin uusien akkujen ongelmat. Jos esimerkiksi akun hengitysmekanismi ei toimi suunnitellusti, akkuun kertyy kosteutta vuosien saatossa. Myös joskus tietyssä valmistuserässä voi olla komponenttivikoja ja aiheuttaa ongelmia, jotka ilmenevät kaikissa erän akuissa.

Akkutestaus kannattaa myös jälleenmyynnin näkökulmasta

Sähköauton jälleenmyyntiarvon suurin huolenaihe on auton akku. Akkutakuun ylittäneet autot herättävät kysymysmerkkejä sekä kuluttajissa että ammattilaisissa, ja tämä on kannustanut kehittämään akkutestauslaitteita. Akun kuntomittaus on yksi tärkeimpiä tekijöitä, kun halutaan selvittää, onko auton arvo oikea. e-Expert on valinnut Aviloo-testausjärjestelmän, koska sen mittaustapa on yksi markkinoiden kattavimmista ja sama mittaustekniikka antaa vertailukelpoisen tuloksen riippumatta auton merkistä tai mallista. Aviloon kattava akkutestaus on luotettava ja yhdenvertainen testausmenetelmä akun kunnon mittaamiseen. Se antaa sertifikaatin, joka kertoo muun muassa akun kunnon, todellisen kapasiteetin ja SOH:n. Tietoa saadaan myös vikaantumisesta tai alkavasta vikaantumisesta.  Aviloo ei anna täysin samaa tulosta kuin auton oma SOH, koska mittaustapoja on erilaisia eikä niitä voi suoraan verrata toisiinsa.

“Autokaupalle Aviloo-pikatesti on kätevä ja tärkeä apukeino, sillä se kertoo parissa minuutissa tärkeää tietoa auton akun kunnosta. Mikäli akussa ilmenee vikoja tai häiriöitä, voidaan suorittaa laajempi ja kattavampi testi”, kertoo Malmari. Akkutestauksen avulla akkuja myös muokataan ja kehitetään paremmiksi.

Sähköautojen arvo säilynee polttomoottoriautoja paremmin

Polttomoottoriauto, jolla on ajettu paljon ei omaa juurikaan jälleenmyyntiarvoa, sillä moni komponentti on kilometrien myötä ajautunut huonoon kuntoon. Koska akkua lukuun ottamatta sähköautoissa ei ole samalla tavalla kuluvia ja vioittuvia osia, joita ei kannattaisi korjata, sähköautot pysyvät uudenveroisina pitkään. Sähkömoottorin korjaus on myös yksinkertaisempaa verrattuna polttomoottoriautoon. Näin ollen kilometrien merkitys sähköauton jälleenmyyntiarvoon ei ole yhtä vahva kuin polttomoottoriautoissa. Sähköautoilusta on tullut myös kokonaisuudessaan edullisempaa verrattuna polttomoottorikäyttöisiin autoihin. “Tärkeintä on kuitenkin valita auto oman käyttötarpeen mukaan”, Salo muistuttaa.

Jälleenmyyntiarvoon liittyy paljon kysymysmerkkejä myös ammattilaisten keskuudessa eikä kukaan osaa vielä tarkkaan sanoa, mikä kaikki vaikuttaa sähköauton jälleenmyyntihintaan jatkossa. Jää nähtäväksi, millainen tulevaisuus sähköautoja ja niihin liittyvää kehitystä odottaa, sillä tällä hetkellä käynnissä on murrosvaihe ja ilmassa paljon kysymysmerkkejä.

Mietityttääkö autosi akun kunto? Akun kunto on hyvä selvittää, etenkin jos olet aikeissa myydä sähköautosi. e-Expertit tekevät akkutestauksia ja korjaavat akkuja ammattitaidolla, autosi merkistä riippumatta – etsi sinulle lähin e-Expert!

Artikkelia varten haastatellut asiantuntijat:

Frans Malmari, operatiivinen johtaja, Diagno Finland Oy

Kristian Salo, myyntipäällikkö, Autolle.com

Jaa artikkeli