Ohjauskulmien säätö ammattitaidolla kaikkiin autoihin

Auton ohjauskulmien säätö on toimenpide, jossa auton pyörät säädetään optimaaliseen asentoon. Ohjauskulmien säätö on tärkeää tehdä tiettyjen huoltotoimenpiteiden jälkeen ja se on huomioitava nykyaikaisten autojen huollossa erityisesti, kun autossa on kuljettajaa avustavia ADAS-järjestelmiä, kuten kaistavahti tai adaptiivinen vakionopeudensäädin. Joskus pyöränkulmien säätötarpeen saattaa huomata myös itse, jos esimerkiksi renkaat ovat kuluneet epätasaisesti.

Aurauskulmien säätö, ohjauskulmien säätö vai nelipyöräsuuntaus?

Usein puhutaan kansankielisesti vain aurauskulmien säädöstä. Vanhemmissa autoissa tyypillisesti säätöjä olikin vain edessä, usein vain aurauskulmat. Nykyaikaisissa autoissa säädettäviä pyöränkulmia on kuitenkin tyypillisesti enemmän ja erityisesti takapyörien säätömahdollisuuksissa on paljon vaihtelua. Aurauskulmien säätö viittaa siis vain auton yhden pyöräkulman säätöön, kun taas ohjauskulmien säätö tarkoittaa kaikkien ohjauskulmien säätöä. Nelipyöräsuuntaus tarkoittaa toimenpidettä, jossa auton kaikki neljä pyörää suunnataan, jolloin autoa todellisuudessa ohjaavan taka-akselin määrittämä korin kulkukulma tulee oikein.

Ohjauskulmat on säädettävä aina tiettyjen huoltojen yhteydessä – ja tarpeen mukaan

Selkeä merkki auton ohjauskulmien säätötarpeesta ovat epätasaisesti kuluneet renkaat. Tällöin tilanne kannattaa käydä tarkistuttamassa ammattilaisella ja tarpeen mukaan säätää ohjauskulmat kuntoon. Auton ohjauskulmien säätöön ei ole mitään varsinaista virallista huoltoväliä, mutta tilanteen mukaan pyöränkulmien säädöt on hyvä tarkistaa, jotta renkaat kestävät hyvin, ajotuntuma on mukava ja ajaminen on turvallista.

Tiettyjen huoltotoimenpiteiden jälkeen auton ohjauskulmat on tarkistettava aina. Jos esimerkiksi auton alustaan vaihdetaan komponentteja, on sen jälkeen tehtävä ohjauskulmien säätö. Myös silloin, jos autossa on kuljettajaa avustavia ADAS-järjestelmiä, kuten adaptiivinen vakionopeudensäädin tai kaistavahti, on huollon yhteydessä huomioitava aina ohjauskulmien säädöt. Ammattitaitoinen mekaanikko varmistaa, että tarvittavat säädöt tulee aina tehtyä.

Nykyaikaisten autojen kanssa on erityisen tärkeää säätää ohjauskulmat

Useimmissa nykyaikaisissa autoissa on kuljettajaa avustavia ADAS-järjestelmiä, kuten kaistavahti, adaptiivinen vakionopeudensäädin tai automaattinen hätäjarrutus. Tällöin pyöränkulmien säätö on erityisen tärkeää huomioida erilaisten huoltotoimenpiteiden yhteydessä. Kun säädetään järjestelmiin liittyviä kameroita ja tutkia, on auton ikään kuin juteltava samaa kieltä, jottei tutka katso väärään suuntaan ja auto käyttäydy tästä syystä epäloogisesti. Pyöränkulmat on aina säädettävä ensin ja sen jälkeen järjestelmän tutkat ja kamerat. Pahimmassa tapauksessa auto voi aiheuttaa vaaratilanteen, jos kuljettajaa avustava järjestelmä ei toimi, kuten pitäisi. Moni automerkki edellyttääkin, että ennen ADAS-järjestelmiä koskettavia huoltotoimenpiteitä tehdään aina ohjauskulmien tarkistus.

Auraus- tai ohjauskulmien säätö - mitä se käytännössä tarkoittaa?

Ensimmäisenä ohjauskulmien tarkistuksessa selvitetään, ovatko pyöränkulmat tehtaan asettamissa arvoissa. Tarvittaessa ohjauskulmat säädetään tehtaan ilmoittamiin arvoihin tai mahdollisimman lähelle niitä. Jos samalla huomataan, että jokin osa on erityisen kulunut tai esimerkiksi vääntynyt, voidaan samassa yhteydessä vaihtaa tarvittavat osat.

e-Expert-korjaamot hoitavat ohjauskulmien säädöt ammattimaisesti kaikkiin autoihin. e-Experteillä on nykyaikaisiin autoihin erikoistunutta henkilökuntaa ja osaamista, joten varmistamme aina, että myös huoltojen yhteydessä tehdään tarvittavat säädöt.

Etsi sinulle lähin e-Expert ja varaa aika!