Vuonna 1980 perustettua perheyritystä pyörittävä Jesse Haapala on aina ollut kiinnostunut sähköautoista. Hän haluaa toiminnallaan, kuten sosiaalisen median sisältöä tekemällä, murtaa sitkeitä sähköautomyyttejä ja kasvattaa ihmisten tietoisuutta sähköautoilusta.
Jesse, pyörität e-Expert-korjaamoa Kokkolassa, kuinka olet päätynyt autoalalle ja miten sinusta tuli e-Expert?
Olen autokorjaamoyrittäjän poika, joten olen pienestä asti pyörinyt korjaamolla ja sieltä ajan kanssa lähtenyt kapuamaan kohti yrittäjyyttä. Autot ja tekniikka ovat aina kiinnostaneet ja ala on tuntunut omalta jutulta. Lopullisen päätöksen alalle lähtemisestä tein yliopistokoulutuksen myötä. Missään vaiheessa ei kuitenkaan ollut itsestäänselvyys, että päädyn korjaamoyrittäjäksi.
Sähköautot ovat kiinnostaneet minua niin pitkään, kun niitä on ollut markkinoilla. Korjaamomme hankki ensimmäisen sähköauton oman innostukseni seurauksena vuonna 2015. Sitä testaillessani totesin, että sähköautoihin ja niiden tekniikkaan on alettava satsaamaan enemmän, sillä ne tulevat olemaan tulevaisuutta ja tähän suuntaan ollaan menossa jatkuvasti kiihtyvämmällä vauhdilla. Vuoteen 2020 saakka korjaamoalalla sähköautopuoli oli melko hiljainen, mutta siitä eteenpäin tarvetta muun muassa koulutukselle on ollut kasvavissa määrin. Näihin aikoihin liityimme e-Expertiin varmistaaksemme sen, että saamme laajasti tarvitsemaamme ajankohtaista tietoa ja pysymme varmasti alan kehityksessä mukana.
”Haluamme olla sähköautojen osalta vahvasti esillä, näyttää omaa osaamistamme ja oppia jatkuvasti lisää. Ensisijaisena tavoitteena on kuitenkin palvella asiakasta ja hänen autoaan: perusperiaatteemme ovat pysyneet samoina vuosien läpi.”
Millainen korjaamo Kokkolan Autohuolto on?
Isäni perusti yrityksen vuonna 1980 ja itse hyppäsin aikanaan isäni kenkiin. Tällä hetkellä toimin asentajana, työnjohtajana, ongelmanratkaisijana ja omistajana. Olemme perinteikäs korjaamo, jossa kaikki asentajat ovat suoran palvelujen asentajia eli he palvelevat asiakkaita tiskillä sekä korjaavat autoja eikä meillä ole erikseen tiskihenkilökuntaa. Korjaamomme työntekijöiden vaihtuvuus on pientä ja meillä työskentelee 15 pitkän linjan asentajaa, mikä on suuri voimavara. Henkilöstömme pelaa hyvin yhteen ja on hienoa, että hankittu tietotaito säilyy talossa, sillä se auttaa palvelemaan asiakkaita mahdollisimman hyvin, mikä on kaikista tärkeintä. Olemme pyrkineet siihen, että korjaamossamme asiakas saa palvelua itselleen tutulta korjaajalta, joka on aiemminkin työskennellyt asiakkaan kanssa.
Miten onnistutte vastaamaan tämän päivän autoilijoiden tarpeisiin?
Autokentällä on käynnissä suuri murros ja muutokset ovat nopeita. Teemme parhaamme pysyäksemme vauhdikkaassa kehityksessä mukana niin palvelun kuin teknisen puolen osalta. Asiakaspalvelu on tärkeää ja digitaalisuus tuo siihenkin uusia muotoja. Etätyö näkyy myös jossain määrin korjaamopuolella, kun muun muassa korjausarvioita voidaan tehdä etänä vaikkapa ulkomaille tiettyjen automerkkien parissa.
Sähköautot ovat merkittävässä roolissa jokapäiväisessä toiminnassamme, olemme erikoistuneet erityisesti Tesloihin ja niiden korjaamiseen. Haluamme korjaamona olla sähköautojen osalta vahvasti esillä, näyttää omaa osaamistamme ja oppia jatkuvasti lisää. Ensisijaisena tavoitteena on kuitenkin palvella asiakasta ja hänen autoaan eli perusperiaatteemme ovat pysyneet samoina vuosien läpi.
”Valitettavasti monelle sähköautot ja sähköautoilu ovat vielä myyttejä. Vanhat käsitykset elävät sitkeässä. Uskon kuitenkin, että ajallaan vannoutuneetkin polttomoottorien kannattajat siirtyvät sähköautoiluun sen positiivisten puolten noustessa jatkuvasti enemmän suuren kansan tietoon.”
Miten autojen ja autoilijoiden muuttuvat tarpeet näkyvät tulevaisuudessa korjaamoilla? Millaista osaamista sähköautojen huoltaminen vaatii nyt ja tulevaisuudessa?
Normaalit huoltotoimet tulevat varmasti olemaan pitkälti samoja kuin nyt, mutta korkeajännitejärjestelmät, ajomoottorit ja akkujen sisäiset asiat vaativat jatkuvaa opettelua ja uusia taitoja. Yksittäisen korjaamon on omillaan huomattavasti vaikeampaa pysyä ajan tasalla kaikesta uudesta kehityksen ollessa niin nopeaa, meillä tässä isona apuna toimii e-Expert. Heidän avullaan pystymme vastaamaan autoalan tarpeisiin, kun saamme helposti uutta ajankohtaista tietoa.
Jo nyt teillä ajaa iso määrä sähköautoja ja hybrideitä eikä määrä tule tästä vähenemään. Tämä luonnollisesti kasvattaa sähköautojen määrää myös korjaamoilla ja olemme valmistautuneet sitä varten jo useampia vuosia muun muassa sähköautoille sopivia nosturipaikkoja rakentamalla.
Mikä on sähköautojen yleisin korjaustarve? Onko usein tilanteita, jolloin korjaus ei onnistu?
Sähköautoja korjataan pääsääntöisesti ihan samoista syistä kuin polttomoottoriautoja eli katsastusten ja muiden pienten huoltojen vuoksi. Myös akkujen sisäisiä korjauksia sekä korkeajännitekomponenttien korjauksia, kuten moottorien ja lämmityslaitteiden suhteen, tehdään. Järjestelmät ovat melko herkkiä ja vaativat siksi korjausta. Tähän mennessä ei kuitenkaan ole tullut vastaan yhtäkään tilannetta, jolloin korjaus ei olisi onnistunut vaan aina olemme pystyneet lähettämään asiakkaan matkaan korjatun auton kanssa.
Kohtaatko työssäsi sähköautoiluun liittyviä myyttejä?
Kohtaan niitä älyttömän paljon ja toistuvasti. Usein ne koskevat samoja aiheita, kuten sitä, että sähköautolla ei voi ajaa tarpeeksi pitkiä matkoja tai kustannukset nousevat liian korkeiksi. Totuus on kuitenkin toinen ja monesti esimerkiksi Teslan akkukorjaus on halvempaa kuin polttomoottorin täysremontti.
Valitettavasti monelle sähköautot ja sähköautoilu ovat vielä myyttejä ja vanhat käsitykset elävät sitkeässä. Uskon kuitenkin, että ajallaan vannoutuneetkin polttomoottorien kannattajat siirtyvät sähköautoiluun sen positiivisten puolten noustessa jatkuvasti enemmän suuren kansan tietoon.
Tuotat paljon sähköautosisältöä sosiaaliseen mediaan, mitä tavoittelet sisällön tekemisellä?
Tärkein tavoitteeni on murtaa sitkeitä sähköautomyyttejä. Olen sähköautoilun puolestapuhuja ja haluan lisätä tietoisuutta esimerkiksi rahallisen puolen asioista kertomalla. Olemmekin pystyneet sisältöjä tekemällä näyttämään, että sähköautojen korjaus onnistuu ja sisältö on saanut paljon kiitosta sekä rohkaissut ihmisiä ostopäätöksiin. Pyrimme myös vastaamaan heränneisiin kysymyksiin ja pohdintoihin kasvattaen ihmisten tietoisuutta.
Nouseeko mieleesi jotain hyvää asiakaskohtaamista tai muistoa vuosien varrelta?
On vaikea nostaa esiin yhtä, sillä kaikki asiakaskohtaamiset ovat itselleni tärkeitä. On toki erityisen mukavaa, kun onnistumme auttamaan hädässä esimerkiksi kesälomareissaajaa. Kun kesäsuunnitelmat on tehty ja matka yllättäen tyssää, on mahtavaa, kun pystymme saattamaan asiakkaan matkaan positiivisella mielellä hyvässä aikataulussa. Kiitokset tuntuvat aina tärkeiltä ja lisäävät omaa intoa työntekoa kohtaan.
e-Expert-ketjuun kuuluva Kokkolan Autohuolto Oy palvelee autoilijoita Kokkolassa. Tutustu tarkemmin Kokkolan Autohuoltoon!