Autosähkötalo Kuopion yrittäjä Joni Ronkainen on investoinut niin tiimiinsä, koulutukseen laitteistoon kuin tiloihinkin, jotta Autosähkötalo Kuopiossa on parhaat mahdolliset edellytykset tehdä nykyautojen huoltoja ja korjauksia. Erityisen lähellä Jonin sydäntä ovat haastava vianhaku ja sähkö- sekä hybridiautot. Eräänä päivänä hinausauto toi korjaamolle Teslan Model S:n, joka ei lähtenyt käyntiin. Lue mitä vianetsinnässä löydettiin ja miten juuri sinä voit välttyä vastaavalta vialta.
Vianhaku vaatii ammattitaitoa ja huolellista tutkimustyötä
Vuosimallin 2015 Teslan Model S oli harmillisesti hyytynyt kesken ajon, eikä enää suostunut käynnistymään. Asiakas päätti turvautua Autosähkötalo Kuopion asiantuntevaan apuun ja hinautti auton korjaamolle. Yrittäjä Joni Ronkaisen tiimi ryhtyi tuumasta toimeen. Ensin luettiin vikakoodit, joiden mukaan autossa oli akun ulkopuolinen eristysvastusvika.
Tiedettiin siis, että akun pitäisi olla kunnossa, joten lähdettiin komponentti komponentilta paikallistamaan vikaa. Lopulta mittaukset paljastivat vian sijaitsevan taka-ajomoottorissa. Ajomoottori oli pudotettava pois paikoiltaan, jotta moottori päästiin avaamaan ja tutkimaan vian aiheuttajaa. Pian todettiin, että moottorin sisään on jo pidempään vuotanut jäähdytysnestettä, jonka tehtävänä on kiertää moottorissa, sitoa lämpöä itseensä ja kuljettaa sitä pois moottorista.
Eristysvastus oli autoa tutkittaessa suuruudeltaan muutamia kymmeniä ohmeja, kun arvon tulee olla suurempi kuin 4 megaohmia. Käytännössä tämä tarkoittaa, että moottorissa oli täysi oikosulku. Autosähkötalo Kuopion tiimi purki moottorin ja totesi että komponenttien ulkopuolisia vaurioita ei ollut havaittavissa. Moottorin käämipaketti oli kuitenkin imenyt jäähdytysnestettä itseensä.
Akselitiiviste oli pettänyt ja aiheuttanut vuodon sähkömoottorin puolelle. Vuodon seurauksena jäähdytysneste oli kastellut käämipaketin, joka oli käsinkosketeltavan kostea. Kosteus moottorissa johtaa väistämättä eristysvikaan.
Ennakoi! Tyyppivian tarkastaminen ajoissa kannattaa
Ronkainen kertoo, että eristysvastusvika, joka johtuu jäähdytysnesteen kulkeutumisesta väärälle puolelle moottoria tiivisteen hajotessa, on vanhempien Teslojen tyyppivika. Uudemmissa Tesloissa jäähdytysnesteen kiertoa on muutettu niin, että jäähdytysnesteen kierrosta aiheutuvat ongelmat ovat jääneet historiaan.
Mitä vanhemman Teslan omistaja sitten voi tehdä välttyäkseen isommalta moottoriremontilta jäähdytysnesteen kiertohäiriön takia? Ronkaisen mukaan huollon tai korjaustyön takia korjaamolla olevan auton tarkastuksesta on hyvä lähteä liikkeelle. Esimerkiksi Autosähkötalo Kuopiossa kaikki nosturilla, työn tai toisen takia, olevat Model S Teslat tutkitaan tämän tyyppivian varalta. Moottorin kyljessä oleva nopeustunnistin irrotetaan ja tarkistetaan jäähdytysnesteen jäämien varalta.
Mikäli jäähdytysnestettä löytyy väärästä paikasta, voidaan todeta, että toimenpiteisiin tulisi ryhtyä mahdollisimman pian – mieluusti jo ennen kuin ongelmiin joudutaan. Ronkainen huomauttaa, että mikäli vika huomataan ennen kuin nestettä on ehtinyt vuotaa kovin pitkään, tai määrällisesti kovin paljon, on parempi mahdollisuus saada moottori pelastettua kuivattamalla ja puhdistamalla.
Mitkä ovat vaihtoehdot vian ilmettyä?
Mikäli jäähdytysnesteen kierto on hajonneen tiivisteen takia häiriintynyt, on yksi vaihtoehto vaihtaa autoon uusi moottori, sillä Tesla on korjannut uusista osista viallisen jäähdytinnesteenkiertojärjestelmän. Ronkainen arvioi tällaisen projektin maksavan noin 10 000 euroa asennustöineen ja osineen.
Jos taas päädytään vaihtamisen sijan korjaamaan moottoria, nostaa Ronkainen esiin alun perin Kokkolan Autohuollon Jesse Haapalan kehittämän muutossarjan, jolla nesteen kiertoa moottorissa saadaan muokattua parempaan suuntaan, eikä vika pääse kehittymään tai uusiutumaan. Autosähkötalo Kuopiossakin asennetaan muutossarjoja vanhempiin Teslan Model S -autoihin, jolloin auton elinikää saadaan merkittävästi pidennettyä. Korjauksen kustannukset ovat noin puolet uuden moottorin ja sen asennustyön hinnasta.
Pienellä ennakoivalla tarkastustyöllä voidaan siis mahdollisesti säästää taka-ajomoottori, rahaa sekä auton toimintakunto.
Vaikka sähköautoilijat ovat yhä valveutuneempia, jää sähköauton huolto silti usein tekemättä
Ronkaisen mukaan on hienoa, että sähköautoilijat ovat entistä tietoisempia mahdollisista vioista ja jakavat ahkerasti kokemuksiaan sosiaalisessa mediassa. Sähköautojen huolto on silti asia, josta puhutaan ja tiedetään liian vähän. Esimerkiksi akkuhuolto olisi Ronkaisen mukaan helppo ja edullinen tapa välttää suurempia ongelmia jatkossa, sillä suuri osa Teslojen akuston vioista johtuu kosteudesta.
Akun sisään päästessään kosteus aiheuttaa hapettumaa, syöpymää ja korroosiota. Autosähkötalo Kuopiossa suoritetaan ennakoivia akkuhuoltoja, joissa akku pudotetaan paikoiltaan, uusitaan huohotinventtiilit ja puhdistetaan akku hiekasta. Toisin kuin laboratorio-olosuhteissa, käytetyt akut, niiden kanavat ja venttiilit ovat täynnä hiekkaa, jolloin ilma ei pääse liikkumaan akun sisällä suunnitellusti. Akkuhuollon yhteydessä akun läpi puhalletaan lämmintä ilmaa ja kuivatetaan akku, jotta huomattavasti kalliimpiin korjauksiin johtavia syöpymiä ei ehtisi syntyä. Kuivatuksen jälkeen asennetaan uudet huohotinventtiilit, ynnä muut tarvittavat osat, kuten sulakerasian kansi. Lisäksi akkuun laitetaan lisätiivistystä kriittisiin paikkoihin.
Käsite ”sähköautoa ei tarvitse huoltoa” elää Ronkaisen mukaan uskomattoman tiukassa. Esimerkiksi Tesla on tuonut autoihinsa vuoden tai 20 000 ajetun kilometrin välein tehtävän huolto-ohjelman, sillä myös sähköauto tarvitsee vaikkapa jarrujen huoltoa, raitisilmasuodatinten vaihtoa ja muuta auton perusylläpitoa.
Miten tarinan Teslalle kävi?
Artikkelissamme Autosähkötalon pihaan saapuneeseen Model S Teslaan laitettiin varastossa ollut kunnostettu ajomoottori, jonka jälkeen asiakas pääsi jatkamaan matkaa. Asiakkaan autosta irrotettu viallinen staattori pestiin ja kuivatettiin, mutta eristysvastusta ei saatu palautettua. Tarkemmissa tutkimuksissa paljastui, että käämitys oli vioittunut kosteuden seurauksena pysyvästi. Staattorin uudelleen käämitystä on selvitelty Suomessa, mutta tekijöitä ei tunnu olevan. Ulkomailla on muutamia toimijoita, joiden käyttämistä Ronkainen on harkinnut.
Ronkainen on Autosähkötalo Kuopiossa pyrkinyt varastoimaan osia, jotta asiakasta pystyttäisiin palvelemaan mahdollisimman pian ja auto saataisiin jopa muutamassa päivässä takaisin tien päälle.
Hybridi- ja sähköautobuumi näkyy korjaamoilla
Sähköautojen korjausten onnistuneet lopputulokset ovat osoitus kotimaisesta huippuosaamisesta, jota myös Autosähkötalo Kuopio edustaa. Ronkaisen mielestä autoalan sähköistyminen ja erityisen nopea siirtymä sähköautoihin on hyvin mielenkiintoista. Hänen mukaansa viimeisten parin vuoden hybridi- ja sähköautobuumi näkyy myös korjaamolla, sillä kysyntä on valtavaa.
Koska alan kehitys on vauhdikasta, vaatii kehityksen kärjessä pysyminen Ronkaisen mukaan paljon omasta itsestä lähtevää motivaatiota. Työn ja oppimisen pitää kiinnostaa, jotta korjaamo sekä sen työntekijät pysyvät ajan hermolla ja pystyvät palvelemaan kaikkia asiakkaitaan. Tälläkin hetkellä akkupöydällä on ajokelvottoman Model 3:n akkupaketti työn alla.
Sähkö- ja hybridiautojen korjaaminen on kuitenkin edelleen pitkälti pioneerityötä, ja korjaamot ovat jatkuvasti uuden edessä haastavien vianhakujen, uusien korjaustöiden, muutossarjojen ja erikoistyökalujen kanssa. Autosähkötalo Kuopion ja Joni Ronkaisen menestyksen resepti on paitsi kouluttautuminen, myös työtä pelkäämätön ja avoin suhtautuminen uuteen.
Tutustu e-Expert-korjaamoiden innovatiiviseen toimintaan ja varaa aika sähkö- tai hybridiautosi ammattimaiseen huoltoon tai korjaukseen e-Expertille.