e-Expert-korjaamo Herttoniemen Aallon Auto tarttui haasteeseen, kun korjaamolle tuotiin uudenlaisesta moottoriongelmasta kärsinyt Tesla. Korjaamon into, asiantuntemus ja halu kehittää uusia ratkaisuja johtivat innovatiiviseen korjausprosessiin ja ongelman ratkaisemiseen.
Sähköautojen huima kehitys on asettanut korjaamot uudenlaisten haasteiden eteen. Ensimmäiset sähköautot ovat alkaneet ikääntyä vasta viime aikoina, joten korjaamoilla ratkotaan uusia ja erilaisia haasteita kuin aiemmin. Korjaukset vaativat innovatiivista ajattelua ja ongelmanratkaisukykyä, kun vastaavaa ei välttämättä ole aiemmin tehty.
Herttoniemen Aallon Autoon korjattavaksi Tesla saapui siinä havaitun moottorin ääniongelman vuoksi, ja korjaamolla alettiin heti selvittämään ongelman syytä. “Moni olisi suunnannut Teslan moottoriongelma kanssa suoraan valmistajan huoltoon. Meiltä löytyy kuitenkin paljon osaamista ja olemme valmiita tarttumaan haasteisiin innovatiivisesti. Emme vain vaihda osia, vaan pyrimme löytämään kestäviä ratkaisuja asiakkaillemme. Teollisuustason moottorin vaihto on myös huomattavasti kalliimpaa asiakkaalle kuin sen korjaaminen. Päätimme siis rohkeasti ottaa haasteen vastaan”, kommentoi asentaja Sebastian Aalto.
Avainasemassa tarkkuus, turvallisuus ja rohkeus kokeilla
Sähköautojen korjaaminen ja huoltaminen vaatii äärimmäistä tarkkuutta, koska sähköautoissa on iso jännite ja suuret virrat. Ensimmäiseksi varmistettiinkin työnteon turvallisuus kytkemällä ajoneuvon korkeajännitejärjestelmä jännitteettömäksi. Moottori irrotettiin ja purettiin, ja kaikki sen laakerit tarkistettiin. Koska useammassa laakerissa havaittiin ylimääräistä värinää, nähtiin kaikkien laakerien vaihtaminen samalla kertaa järkevänä moottorin pidemmän käyttöiän turvaamiseksi.
Vika löytyi roottorista, tarvittava osa tilattiin ulkomailta
Korjaamo suoritti Teslan kaksiosaisen moottorin laajan huollon, johon sisältyi kaikkien laakereiden vaihto, vaihteiston puolen uudelleentiivistys ja stefojen eli roottorin tiivisteiden vaihto. Suurin haaste liittyi roottoriin, joka oli syöpynyt ja vuotanut jäähdytinnestettä moottorin sisään aiheuttaen vaurioita laakereille, mikä synnytti niissä ääniongelman. Toimivan korjausmenetelmän keksimiseen kului oma aikansa, kuten myös uuden tiivisteen hankkimiseen. Lopulta oikea osa löydettiin ulkomailta.
“Teslan roottorikorjaus on hyvä esimerkki siitä, että uusia keinoja on keksittävä ja ongelmia ratkaistava, kun niitä eteen tulee. Jos ei koskaan kokeilisi mitään uutta, niin eihän sitä kehittyisi ollenkaan”, kommentoi Aallon Auton hallityönjohtaja Antti Rekola.
Korjauksen kestävyyttä seurataan pitkällä aikavälillä
Syöpynyt osa pinnoitettiin uudestaan hyödyntäen Super Duplex -pinnoitusta. Koska pinnoitelaatujen pitkäaikainen käytännön testaus on vielä lähes olematonta, korjaamo aikoo seurata käytetyn pinnoituksen pysyvyyttä käyttökohteessa pitkällä aikavälillä varmistaakseen korjauksen kestävyyden ja hyödyn tulevaisuuden töille.
“Teslan roottorikorjaus on hyvä esimerkki siitä, että uusia keinoja on keksittävä ja ongelmia ratkaistava, kun niitä eteen tulee. Jos ei koskaan kokeilisi mitään uutta, ei sitä kehittyisi ollenkaan.”
Huipputason sähköauto-osaaminen on johdonmukaisen työn tulos
Herttoniemen Aallon Auto on korjannut sähkö- ja hybridiautoja useita vuosia ja heillä on muiden e-Expert-korjaamojen tavoin vankka osaaminen monenlaisista sähköautokorjauksista. e-Expertin sähköautokoulutuksista vastaavan Diagnon operatiivisen johtajan Frans Malmarin mukaan missään muualla maailmassa ei ole e-Expertin kaltaista keskitettyä sähköautojen korjaamiseen erikoistunutta ketjua. Kaikki e-Expert-korjaamoketjussa mukana olevat korjaamot, joita on tällä hetkellä yli 70, koulutetaan korjaamaan akkuja, minkä myötä kokemuksia ja tapauksia sähköautokorjauksista kerääntyy koko ajan lisää.
“e-Expert-korjaamoja koulutetaan jatkuvasti ja edellytyksenä ketjussa olemiselle ovat tietyt peruskoulutukset sekä vuosittaiset täydennyskoulutukset. Korjaamoja myös tuetaan vahvasti Diagnon puolelta – teknistä tukea on saatavilla käytännössä koko ajan”, kertoo Frans.
e-Expertin kautta Aallon Autolla on laaja verkosto, jossa sähköauto-osaamisen ja tiedon jakaminen sekä avun kysyminen on helppoa.
“Kommunikaation merkitystä erityisesti muiden sähköautopuolen asiantuntijoiden kanssa ei voi väheksyä ja se oli tämänkin projektin onnistumisen kannalta hyvin tärkeää”, kiittelee Sebastian.
“Projekti oli tosi mielenkiintoinen ja pidin siitä, miten monimuotoisesti sopivaa korjausmenetelmää pääsi pohtimaan. Tällaiset haasteet pitävät oman motivaation korkealla näitä hommia kohtaan.”
Teslan moottorikorjaus tuo uusia mahdollisuuksia tulevaisuuteen
Koska Teslan moottorikorjausprosessi oli ensimmäinen laatuaan eikä täten valmiita ohjeita ollut, dokumentoitiin työn vaiheet tarkasti alusta loppuun. Prosessin hankalimmaksi vaiheeksi osoittautui lopulta osien, kuten laakereiden ja tiivisteiden hankinta, sillä joitakin osia jouduttiin odottamaan hyvin pitkään. Vaikka työ ja sen vaiheet olivat uusia, nähtiin työ itsessään korjaamolla lopulta melko mekaanisena ja yksinkertaisempana kuin aluksi kuviteltiin.
“Vaikka prosessi oli kokonaan uudenlainen, olin lopulta positiivisesti yllättynyt työn yksinkertaisuudesta ja huomasin, että kokemukset ja taidot karttuivat jokaisen vaiheen myötä. Projekti oli tosi mielenkiintoinen ja pidin siitä, miten monimuotoisesti sopivaa korjausmenetelmää pääsi pohtimaan. Tämänkaltaiset haasteet pitävät oman motivaation korkealla näitä hommia kohtaan”, toteaa Sebastian.
Tulevaisuudessa samankaltaisten korjaustöiden tekeminen on taas helpompaa, kun taustalla on kokemusta ja laajemmin tietoa tarvittavista korjausmenetelmistä sekä työvaiheista. Mitä enemmän sähköautotöitä tehdään, sitä enemmän ammattitaitoa korjaamoille kertyy.
“Meillä on vahva mielenkiinto ja halu selvittää asioita ja tehdä uutta, kokeilla ja ratkoa ongelmia toisensa perään – ja sitähän se uusien asioiden kanssa on”, summaa Antti.