Modernin hybridiauton korjaustarina – Volkswagen Golf sai uuden elämän

Hybridiautot ovat nousseet vahvasti suomalaisten autoilijoiden suosioon, tarjoten yhdistelmän sähkö- ja bensakäyttöisten autojen eduista. Mutta mitä tapahtuu, kun hybridiin iskee vika? e-Expert-korjaamo Autosähkötalo Kuopion omistaja Joni Ronkainen kertoo mielenkiintoisen tarinan hybridikäyttöisen Volkswagen Golfin vianhausta ja korjauksesta, jotka vaativat huolellisuutta, teknistä osaamista sekä ripauksen pioneerihenkeä.

Auton oireet: Sähköajon ongelmat

Asiakas toi korjattavaksi hybridikäyttöisen Volkswagen Golfin, jossa oli havaittu sähköajoa koskevia vikakoodeja. Vaikka auto toimi moitteettomasti bensiinikäytöllä, sähköajossa ilmeni ongelmia. Auton 2014 vuosimalli ja mittarilukema – noin 150 000 kilometriä – viittasivat siihen, että kyseessä voisi olla luonnollinen ikääntymiseen liittyvä ongelma, mutta tarkka diagnoosi vaati perusteellista vianhakua.

Vianhaku ja akkupaketin tutkiminen

Ensimmäinen vaihe oli vikakoodien lukeminen ja vian etsintä. Tässä tapauksessa oireet viittasivat akkuun, sillä auton kaapelit, sähkömoottorit ja muut osat olivat kunnossa. Akun mahdollinen kosteusongelma nousi heti epäilyjen kohteeksi, sillä Volkswagen oli aiemmin käynnistänyt kampanjan akkujen tiivistämiseksi. Tämä johtui tiedossa olevasta ongelmasta, jossa kosteutta oli monessa Volkswagenin automallissa päässyt akkupaketin sisään.

Kun akku päätettiin avata, oli edessä melkoinen urakka. Volkswagenin tiivistyskampanjassa akkupaketin saumat oli vuorattu liimamassalla, joka esti pääsyn pultteihin ilman massan poistamista. Monen tunnin työn jälkeen akku saatiin auki – mutta yllätykseksi kosteutta ei löytynyt. Akun sisus oli siisti ja hapettumaton.

Vika paikannetaan moduuliin

Akun moduulit irrotettiin yksitellen, ja jokainen testattiin erikseen. Yksi moduuli osoittautui vialliseksi, ja siitä löytyi vuoto auton runkoon. Tämä aiheutti eristysvastusvian. Viallinen moduuli nostettiin pois ja kaikki muut moduulit varmistettiin toimintakuntoisiksi.

Korjaus uuden moduulin avulla

Korjaus päätettiin tehdä uudella moduulilla käytetyn sijaan. Tämä oli osittain haasteellinen valinta, sillä vaikka vanhat moduulit olivat hyväkuntoisia, niiden käyttöikä ja kapasiteetti olivat jo osittain kuluneet. Volkswagen toimitti Golfiin sopivan uuden moduulin muutamassa päivässä, minkä jälkeen alkoi tarkka tasapainotusprosessi.

Tasapainotus, eli balansointi, varmistaa, että uuden moduulin jännitetaso saadaan linjaan vanhojen moduulien kanssa. Kaikki moduulit ladattiin huolellisesti samaan jännitetasoon, mikä on välttämätöntä akun optimaalisen toiminnan kannalta. Lopulta akku koottiin ja se testattiin ajamalla sekä lataamalla akku täyteen auton omalla laturilla.

Korjauksen lopputulos ja kustannukset

Korjauksen jälkeen akku tiivistettiin uudelleen ja palautettiin asiakkaalle. Kokonaiskustannus oli noin 4000–4500 euroa, josta uuden moduulin osuus oli noin 2500 euroa. Tämä on huomattava säästö verrattuna uuden akun hankintaan, joka olisi maksanut kolminkertaisesti.

”Kymmenen vuoden päästä akkuja kunnostetaan yhtä paljon kuin kannentiivisteitä vaihdetaan tänä päivänä. Toistaiseksi se koetaan haastavana ja monimutkaisena, mitä se tietenkin onkin.”

Hybridiakut korjauksen kohteena – tulevaisuuden arkipäivää

Hybridi- ja sähköautojen akut ovat teknisesti monimutkaisia, ja niiden korjaus vaatii erikoisosaamista. ”Jos meinaa autoalalla pysyä, moni korjaamo joutuu lähtemään mukaan tähän. Kymmenen vuoden päästä akkuja kunnostetaan yhtä paljon kuin kannentiivisteitä vaihdetaan tänä päivänä. Toistaiseksi se koetaan haastavana ja monimutkaisena, mitä se tietenkin onkin,” Ronkainen kertoo.

Autosähkötalo Kuopio on valmistautunut tulevaisuuden haasteisiin hankkimalla asianmukaisia välineitä ja kouluttamalla henkilöstöään sekä tekemällä paljon taustatyötä. Näin varmistetaan, että myös vanhemmat hybridit ja sähköautot pysyvät liikenteessä mahdollisimman pitkään.

Hybridikin on usein korjattavissa

Tämä Volkswagen Golfin tarina alleviivaa hybridiautojen korjattavuutta. Hybridi tarjoaa joustavuutta lyhyisiin sähköajoihin ja pidempien matkojen polttoainekäyttöön, mutta kuten kaikki teknologia, sekin vaatii huoltoa ja ylläpitoa.

Autosähkötalo Kuopion tapaus toimii hyvänä muistutuksena siitä, kuinka tärkeää on valita osaava ja kokenut korjaamo, joka ymmärtää modernien autojen teknologian. Sähkö- ja hybridiautoilun yleistyessä on hyvä tietää, että akkujen korjaaminen ei ole vain kustannustehokasta, vaan myös ympäristöystävällinen vaihtoehto.

Lue lisää mielenkiintoisia korjaustarinoita ja artikkeleitamme

Autosähkötalo Kuopio

Etsi lähin e-Expert-korjaamosi maanlaajuisesta verkostostamme

      Jaa artikkeli