280 000 kilometriä ja yhä iskussa – Kuinka Teslan Model S pelastettiin suuremmilta vaurioilta?

Teslan Model S ajettiin korjaamolle ilmastointiongelmien vuoksi. Rutiinitarkastus huollon yhteydessä kuitenkin paljasti huolestuttavan löydöksen: kosteutta taka-ajomoottorin nopeustunnistimessa. Tämä oli selvä merkki jäähdytinnestevuodosta, joka voisi ajan myötä johtaa kalliisiin vaurioihin. Onneksi Ulvilan Autopisteellä tunnistettiin ongelma ajoissa ja tiedettiin, miten se ratkaistaan.

Sähköautojen huollon uusi aikakausi

Sähkö- ja hybridiautot yleistyvät vauhdilla ja asettavat paitsi autoilijat, myös autokorjaamot valinnan eteen. Vuonna 2011 perustettu Ulvilan Autopiste on onnistunut mukautumaan tähän muutokseen ja vauhdittanut kehitystään sähkö- ja hybridiautojen asiantuntijaksi liittymällä e-Expert-ketjuun vuonna 2022. Nykyisin korjaamolla huolletaan ja korjataan kaikki autot merkkiin tai käyttövoimaan katsomatta.

Ulvilan Autopisteen asentaja Tero Häkli tekee pääasiassa sähkö- sekä hybridiautoihin liittyviä töitä ja on huomannut, kuinka ala kehittyy nopeasti. ”Sähkö- ja hybridiautojen takuuaikojen loppuessa uusia asiakkaita tulee koko ajan. Pysyäkseen ajan tasalla on jatkuvasti kouluttauduttava, sillä uutta teknologiaa ja haasteita tulee eteen taukoamatta,” Häkli kertoo. Hän on suorittanut liudan e-Expert-koulutuksia ja seuraa alan kehitystä myös vapaa-ajallaan.

Teslan korjaus vaati tarkkuutta ja ennakointia

Yksi hiljattain tehty korjaustyö on Teslan Model S vuosimallia 2018, jolla oli ajettu 280 000 kilometriä. Auto saapui korjaamolle ilmastoinnin korjausta varten. Korjaustyön yhteydessä suoritettiin myös auton rutiinihuolto. Taka-ajomoottorin öljyjä vaihdettaessa havaittiin kosteutta takamoottorin nopeustunnistimessa. Tämä viittasi siihen, että jäähdytinnestettä oli päässyt moottoriin.

Asiakkaan kanssa keskusteltuaan Häkli päätti vaihtaa taka-ajomoottorin tiivisteet ja laakerit sekä asentaa nesteenkierron muutossarjan, jotta vika ei pääsisi uusiutumaan. Työ sujui ongelmitta, sillä sähköautojen korjaamiseen vaaditut erikoistyökalut olivat valmiina käytössä ja varaosat saatiin nopeasti e-Expert-verkoston kautta.

Huollon yhteydessä löytynyt korjaustarve ja sen hoitaminen kuntoon ennen auton oireilua varmistivat tyytyväisen asiakkaan ja turvalliset kilometrit myös jatkossa. Sähköauton huolto onkin aihe, jonka ympärillä keskustelu käy kiivaana. Tässä tapauksessa huolto ja sen perusteella tehty ennakoiva korjaustyö pelastivat Teslan omistajan huomattavasti suuremmilta korjaustöiltä ja kustannuksilta.

Yhteistyö ja koulutus ovat avain onnistuneeseen korjaamiseen

Sähköautojen korjaaminen vaatii erityistä osaamista, mutta myös hyviä yhteistyöverkostoja. Häkli kiittelee e-Expert-ketjun koulutuksia ja mekaanikoiden yhteishenkeä. ”Aina voi kysyä mielipiteitä ja apua kollegoilta eri puolilta Suomea. Tämän alan kehitys on niin nopeaa, että yhteisen tiedon jakaminen on arvokasta,” hän toteaa.

Häkli korostaa myös oma-aloitteisuuden merkitystä. ”Oma mielenkiinto on tärkeää. Täytyy olla valmis opiskelemaan ja pysymään ajan tasalla, koska sähköautojen tekniikka vaatii aivan uudenlaista osaamista.”

Tulevaisuus on sähköinen

Sähköautot ovat tulleet jäädäkseen. Ulvilan Autopiste on hyvä esimerkki siitä, miten autokorjaamo voi menestyä myös sähköautoalalla, kun se panostaa koulutukseen, yhteistyöhön ja asiantuntevaan asiakaspalveluun.

Sähköautoilijat puolestaan voivat olla rauhallisin mielin: osaavia korjaajia löytyy, sillä alalla on tekijöitä, jotka ovat valmiita kehittämään itseään sekä oppimaan uutta. Eteenpäin katsovien korjaamoiden ja niiden ammattilaisten avulla sähkö- ja hybridiautojen luotettava huoltoverkosto kehittyy jatkuvasti vastaamaan tulevaisuuden tarpeisiin.

 

Lue lisää mielenkiintoisia korjaustarinoita ja artikkeleitamme

Ulvilan Autopiste

Etsi lähin e-Expert-korjaamosi maanlaajuisesta verkostostamme

      Jaa artikkeli