e-Expert-korjaamo Herttoniemen Aallon Auto pääsi työskentelemään uudenlaisen korjaustapauksen äärellä, kun korjaamolle saapui moottoriongelmasta kärsinyt Renault Zoe -sähköauto. Vaikka ongelman syy ratkottiin pikaisesti, jouduttiin korjaukseen tarvittavia osia odottelemaan, mikä viivästytti korjauksen valmistumista. Haastattelimme Aallon Auton hallityönjohtaja Antti Rekolaa sekä mekaanikko Sebastian Aaltoa korjauksen etenemisestä sekä korjaamon innosta ja motivaatiosta suorittaa korjauksia laidasta laitaan.
Herttoniemen Aallon Autolla on viime aikoina totuttu ratkomaan myös korjaustapauksia, joihin ei löydy nopeaa tai helppoa vastausta. Tällä kertaa korjaamo työskenteli 2016 vuosimallin Renault Zoen parissa, jonka moottorista kuului ylimääräistä ääntä. Korjausurakka aloitettiin irrottamalla auton sähkömoottori ja pian ilmeni, että ylimääräisen äänen aiheuttivat moottorin loppuun kuluneet laakerit. Kyseessä on yleinen laakeriongelma, joka tulee todennäköisesti eteen ennemmin tai myöhemmin Renault Zoen kohdalla, mallista riippumatta.
“Meillä on korjaamona, ihan johdon tasolta asti, tahtotila etsiä jatkuvasti innovatiivisia ratkaisuja eteen tulevista haasteista riippumatta. Haluamme aina korjata emmekä vain vaihtaa kalliita komponentteja uusiin, mikä kasvattaa osaamistamme ja tietotaitoamme koko ajan”, kiteyttää Aallon Auton hallityönjohtaja Antti Rekola.
“Meillä on korjaamona, ihan johdon tasolta asti, tahtotila etsiä jatkuvasti innovatiivisia ratkaisuja eteen tulevista haasteista riippumatta. Haluamme aina korjata emmekä vain vaihtaa kalliita komponentteja uusiin, mikä kasvattaa osaamistamme ja tietotaitoamme koko ajan.”
Rutiininomainen korjaus vaati erikoisosia
Korjaamon omaaman kokemuksen ja tietotaidon ansiosta moottorin korjaus sujui rutiininomaisesti – aktiiviseen korjaamiseen tarvittiin vain muutama päivä. Kokonaisuudessaan aikaa kului kuitenkin useampi viikko, sillä laakerien löytäminen tuotti haasteita. Lopulta korjaamo sai käsiinsä oikeanlaisella pyörintänopeudella toimivat keraamiset laakerit, joihin koneistettiin sokkaurat.
“Koska Zoen laakereiden ulkoholkeissa on oltava tietynlaiset sokkaurat, tiesimme, että sopivien laakerien löytäminen tulee olemaan haaste. Mikäli sokkaura on väärässä kohtaa tai sitä ei ole, ei roottori pysy paikallaan, jolloin moottorin pyörintänopeustunnistimen ilmarako kasvaa liikaa. On siis oleellista, että moottoriin laitetaan juuri siihen tarkoitetut laakerit”, summaa korjauksessa isossa roolissa ollut mekaanikko Sebastian Aalto.
Kokemus ja tietotaito auttavat soveltamaan ja ratkomaan uudenlaisia haasteita
Kun työskennellään sähköautojen parissa, on korkeajännitekoulutus pakollinen. Mekaanikon on tiedettävä, kuinka auton saa virrattomaksi sekä mihin kaikkeen saa koskea, jotta korjaus on turvallinen niin tekijälle kuin korjattavalle autolle. Kun perusasiat ovat hallussa, helpottaa mekaanikon työskentelyä se, että sähköautojen moottorit ovat keskenään melko samanlaisia merkistä riippumatta.
“Koska olemme tehneet sähköautokorjauksia Aallon Autolla pitkään, löytyy meiltä kykyä soveltaa. Lisäksi Zoen moottori on huomattavasti yksinkertaisempi kuin esimerkiksi Teslan moottori, josta meillä on jo kokemusta – tiesimme sitä kautta, mikä meitä todennäköisesti odottaa. Zoen roottori oli tosin tiukassa, joten hieman piti pohtia, miten saamme sen nätisti ulos”, toteaa Aalto.
Ensimmäiset korjaukset tuottavat aina eniten haasteita, kun automerkki tai -malli ei ole vielä tuttu eikä tiedetä esimerkiksi sitä, mitä osia korjauksessa tarvitaan.
“Kun moottori puretaan korjauksen alussa atomeiksi ja sitten varaosia pitääkin odottaa pitkään, on pystyttävä muistamaan, miten moottori kasataan. Haasteita voi tulla etenkin, kun korjataan jotakin merkkiä tai mallia ensimmäistä kertaa”, kertoo Aalto.
Kokemuksen lisääntyessä erilaiset korjaukset tulevat tutuiksi, jolloin korjauksiin tarvittavien osien tilausnumerot ovat jo valmiiksi tiedossa, mikä säästää aikaa ja helpottaa koko korjausurakkaa.
“Kun moottori puretaan korjauksen alussa atomeiksi ja sitten varaosia pitääkin odottaa pitkään, on pystyttävä muistamaan, miten moottori kasataan. Haasteita voi tulla etenkin, kun korjataan jotakin merkkiä tai mallia ensimmäistä kertaa.”
Rikkoutuneen osan korjaus vai koko komponentin vaihto?
Jos sähköautoon tulee vikaa, on auton omistajan päätettävä, lähdetäänkö vikaa korjaamaan vai vaihdetaanko koko komponentti uuteen. Kaikki korjaamot eivät ole valmiita tai kykeneviä korjausprosessiin – maahantuoja tarjosikin Renault Zoen moottoriongelmaan ratkaisuksi ainoastaan moottorin vaihtoa, joka on kustannuksiltaan noin kaksi kertaa kalliimpaa kuin Aallon Auton suorittama laakerointi.
“Uusi moottori on toki aina uusi, kun nyt moottorista uusittiin vain kuluneet laakerit. Laakerit kuluvat kuitenkin muita moottorin osia nopeammin, koska ne peittyvät herkästi hiilipölystä. Ei voi siis suoraan sanoa, että toinen vaihtoehto olisi toista parempi tai huonompi – laakerikorjaus takaa todennäköisesti yhtä pitkäkestoisen tuloksen kuin kokonaan uusi moottori”, sanoo Aalto.
Sen lisäksi, että korjaaminen pidentää auton käyttöikää, vähentää se myös ympäristön kuormitusta verrattuna koko komponentin uusimiseen. Se, lähdetäänkö kuluneita osia korjaamaan vai vaihdetaanko komponentti kokonaan uuteen, riippuu korjaamon seikkailunhalusta.
“Aallon Autolla olemme valmiita näkemään vaivaa korjaustoimenpiteiden eteen ja vastaanottamaan myös haastavia sähköautokorjauksia. Tässäkin tapauksessa asiakas oli ottanut yhteyttä useampaan korjaamoon, mutta me olimme ainoa, joka oli valmis ottamaan haasteen vastaan. Vaikka kohtaamme jatkuvasti uudenlaisia haasteita, olemme todistaneet, että vaativatkin korjaukset onnistuvat – kunhan löytyy oppimishalua ja intoa tarvittavien ratkaisujen etsimiseen”, kiteyttää Rekola.
“Aallon Autolla olemme valmiita näkemään vaivaa korjaustoimenpiteiden eteen. Vaikka kohtaamme jatkuvasti uusia haasteita, olemme jo nyt todistaneet, että vaativatkin korjaukset onnistuvat – kunhan löytyy oppimishalua ja intoa tarvittavien ratkaisujen etsimiseen.”
Tekninen kehitys ja uudenlaiset korjausmenetelmät mahdollistavat sähköautojen korjaamisen
Sähköautojen suosion kasvaessa myös niiden korjaamiseen erikoistuvien korjaamoiden tarve lisääntyy. Onneksi tulevaisuus näyttää valoisalta – jatkuva tekninen kehitys ja uusien korjausmenetelmien luominen todistavat, että sähköautot ovat korjattavissa, vaikka niissä ilmenisi ongelmia. Renault Zoen laakeriongelma on hyvä esimerkki siitä, miten muun muassa innokkuus, luovuus ja tekninen osaaminen tukevat uudenlaistenkin ratkaisujen keksimistä – kustannustehokkaasti ja ympäristöystävällisesti.