Aallon Autolla akkukorjaukset ovat jo rutiinia – laaja kokemuspohja tukemassa onnistuneita lopputuloksia

Herttoniemen Aallon Auton vahva kokemus sähköautokorjauksista siivitti jälleen onnistuneeseen lopputulokseen, kun korjaamolle tuotiin akkuongelmasta kärsinyt BMW. Syyn löytäminen ja ratkaiseminen oli nopeaa ja työ sujui ilman suurempia haasteita – kun tavoitteena on joka kerta korjata osia niiden vaihtamisen sijaan, työt muuttuvat korjaamolle hiljalleen rutiininomaisiksi.
e-Expert-korjaamo Herttoniemen Aallon Auto on tunnettu laajasta sähköauto-osaamisestaan ja korjaamolla on tehty töitä sähköautojen parissa monipuolisesti jo parin vuoden ajan. Tällä kertaa korjauksessa oli BMW X5 -mallin auto, jossa ilmennyt akkuongelma esti ajamisen sähköllä.

“Auto ilmoitti vikakoodeja kennojännitteissä ja moduuleissa, joten oli helppo päätellä, missä ongelman ydin todennäköisesti piili – ongelman lähteeksi osoittautuivatkin liian suuriksi kasvaneet kennojännite-erot. Koska syy selvisi heti auton vikakoodeista, oli meidän tehtävänämme lähinnä selvittää, kuinka monta uutta moduulia akkuun tarvitaan, purkaa akut ja tehdä tarvittavat moduulin vaihdot”, selostaa korjauksesta vastannut Aallon Auton mekaanikko Sebastian Aalto.

Moduulien vaihtoa, testausta ja koeajoa

Lopulta moduuleja päädyttiin vaihtamaan viisi. Käytetyt moduulit saatiin asiakkaan toimittamasta käytetystä akusta ja ne balansointiin korjaamosta löytyvällä akkujen balansointilaitteella. Balansoinnin tavoitteena on varmistaa akkumoduulien sama kennojännite. Samalla se antaa osviittaa moduulien kunnosta – mikäli moduulin kennojännite lähtee nousemaan nopeammin kuin muiden, kertoo se heikommasta kapasiteetista.

“Tällainen suppeampi mittaus ei kuitenkaan kerro koko totuutta. Laajempaa ja luotettavampaa analyysia varten olisi ollut tarpeen suorittaa kapasiteettimittaus, jonka avulla koko moduulin kunnon tarkistus mahdollistuisi. Siitä nähtäisiin jokaisen kennon erillinen kapasiteetti eli moduulin kunto kokonaisuudessaan sekä myös alkavat suuremmat viat”, kertoo Sebastian. Laajempi kapasiteettimittaus tulee kuitenkin kalliimmaksi kuin pelkkä balansointi ja tällä kertaa asiakkaalla oli luottoa toimittamiinsa osiin eikä näin laajemman mittauksen suorittamiselle ollut tarvetta.

Korjauksen valmistuttua auto koeajettiin, jotta voitiin varmistua muun muassa siitä, että lataussyklit näyttävät normaaleilta ja auto toimii odotetusti. Koska moduulit otettiin käytetystä akusta, on vaikeaa sanoa, kuinka pitkälle tulevaisuuteen moduulit toimivat moitteettomasti. Pääsääntöisesti vastaavanlaiset akkukorjaukset ovat kuitenkin olleet onnistuneita pitkälläkin aikajänteellä.

“Korjauksen valmistuttua auto koeajettiin, jotta voitiin varmistua muun muassa siitä, että lataussyklit näyttävät normaaleilta ja auto toimii odotetusti.”

Akkukorjauksien haastavuus on merkki- ja mallikohtaista

Autoissa ja automalleissa on eroja sen suhteen, kuinka monimutkaista akkujen korjaus on. “Esimerkiksi BMW:n akku ei ole kovin haastava korjattava, vaan oikeastaan yksi helpoimmista”, Sebastian toteaa.

Myös akun sijainnilla on vaikutusta esimerkiksi korjauksen kestoon ja puhtauteen. Sisälle asetettu akku on “helpompi” irrottaa autosta ja sen ollessa alustassa olevaa akkua puhtaampi, tulee työnteosta siistimpää ja mielekkäämpää. Kyseisessä korjauksessa korjattava akku oli auton sisällä, jonka myötä autosta jouduttiin purkamaan niin takakonttia, takapenkkejä kuin sivuverhoilua. Akku, josta moduulit otettiin, oli ollut auton alustassa, mutta oli kuitenkin jo valmiiksi irrotettu eikä sitä täten tarvinnut puhdistaa. Korjaamon tehtäväksi jäi siis akun purkaminen ja tarvittavien moduulien siirtäminen korjattavan auton akkukoteloon.

Laaja kokemus ja tietotaito auttavat soveltamaan

Onnistuneen BMW:n akkukorjauksen tärkeimmäksi tekijäksi nousi korjaamon vahva kokemus sähkö- ja akkukorjauksista. Kun kokemusta on tarpeeksi, on soveltaminen mahdollista, vaikka kaikki ei menisikään aivan samalla tavalla kuin aiemmin. Tärkeää on kuitenkin noudattaa aina autovalmistajan antamia ohjeita.

“Olemme tehneet Aallon Autolla useampia samantyylisiä korjauksia, minkä kautta osaaminen on laajentunut ja vahvistunut. Vaikka kyseinen automalli oli hieman eri kuin mitä olemme aiemmin tehneet, pystyimme hyödyntämään osaamistamme ja kokemustamme. Olisikin ollut aivan eri asia, jos tämä olisi ollut ensimmäisiä kertoja, kun teemme vastaavanlaista akkukorjausta”, kommentoi Sebastian.

Vaikka korjaus ei aiheuttanut korjaamolle kummempia haasteita, vaati se kuitenkin hieman lisätyötä. Sen sijaan, että autoon olisi vain vaihdettu uusi akku tai pelkät moduulit, joutui korjaamo purkamaan yhden akun sijasta kaksi akkua: niin korjattavassa BMW:ssä olleen kuin sen, josta viisi moduulia otettiin.

“Kokemus kantaa pitkälle, mutta totta kai monipuoliset ja edistyneet työkalut helpottavat työskentelyä huomattavasti. Niiden avulla saadaan syvempää tietoa, mutta eivät ne välttämättömiä ole onnistumisen kannalta.”

Sähköautokorjaaminen vaatii ammattiosaamista, asianmukaista koulutusta ja jännitetyökaluja

“Sähköautokorjauksissa välttämätöntä on, että korjaamolla on tarvittava ammattiosaaminen, asianmukainen koulutus ja vaaditut jännitetyökalut, sillä ilman niitä sähköautokorjauksien tekeminen on hengenvaarallista. Kaikista hienoimpia tai uusimpia laitteita ei kuitenkaan ole välttämätöntä hankkia”, kertoo Sebastian.

Tässä korjauksessa hyödynnetty akkujen balansointilaite saapui Aallon Autolle vasta hiljattain. Balansointilaitteen avulla pystyttiin varmistamaan, että uudet siirretyt moduulit olivat tasapainossa keskenään. Ajoneuvo tekee itsekin balansointia, mutta kun balansointi tehdään laitteella, saadaan tasapainosta tarkempi ja luotettavampi tulos. Korjaamo on kuitenkin pystynyt tekemään sähköautokorjauksia ennen laitteen saapumistakin.

“Kokemus kantaa pitkälle, mutta totta kai monipuoliset ja edistyneet työkalut helpottavat työskentelyä huomattavasti. Niiden avulla saadaan syvempää tietoa kuin mitä pelkkä testeri kertoo, mutta eivät ne välttämättömiä ole onnistumisen kannalta”, kertoo Sebastian.

Ensisijaisena tavoitteena aina korjata, ei korvata uudella

Sähköautojen korjaus- ja huoltotapauksista puhuttaessa monesti keskusteluun nousee myös osien saatavuus. Joskus korjaukset viivästyvät sen takia, että korjaamolla odotellaan puuttuvia osia, joskus osat taas ovat heti valmiina – osien saatavuus on siis hyvin tapauskohtaista. BMW:n osat hankitaan suoraan BMW:ltä ja esimerkiksi moduuleita on saatavilla yleensä nopeasti ilman pitkiä odotusaikoja. Käytetyt osat on usein tilattava ulkomailta, jolloin toimituksessa menee luonnollisesti pidempään.

Suurimmat haasteet liittyvät siihen, että osia toimittavilla maahantuojillakaan ei vielä ole eri kapasiteeteilla olevia moduuleita. Tämän myötä korjaamolla tehtävässä mittauksessa voi ilmetä, että saapuneiden moduulien väliset kapasiteettierot ovatkin liian suuret eivätkä sovellu meneillä olevaan korjaukseen. Toiveena olisikin, että tulevaisuudessa korjaamoiden olisi mahdollista tilata valmiiksi mitattuja moduuleita, jolla säästettäisiin niin aikaa kuin vaivaa.

“Vaikka osien kanssa on välillä haasteita, tavoitteenamme on aina korjata sen sijaan, että vain vaihtaisimme esimerkiksi koko akun uuteen. Meillä on valtava halu tehdä korjauksia ja oppia koko ajan lisää – mietimme jatkuvasti erilaisia vaihtoehtoisia korjauksia ja keinoja, joilla voisimme ratkaista olemassa olevia haasteita”, summaa Sebastian.

Tutustu e-Expert-korjaamoiden innovatiiviseen toimintaan ja varaa aika sähkö- tai hybridiautosi ammattimaiseen huoltoon e-Expertille!

Jaa artikkeli