Pinnan alla piilee riski – Näin Teslan vaurioitunut akkukotelo saatiin kuntoon

Vaikka Teslan Model Y kulki moitteettomasti, olisi sen kohtalona ollut hylkäys katsastuksessa. Syynä ei ollut ohjelmistovirhe tai näkyvä ulkoinen vaurio, vaan syvemmällä piilevä ongelma: kolhu akkukotelossa. Autosähkötalo Kuopiossa toteutettu korjausprojekti osoittaa, kuinka tarkkaan sähköauton akun rakenne on suunniteltu – ja juuri siksi pienikin vaurio voi johtaa mittavaan korjausoperaatioon.

Tieltä ulos – vauriot jäivät näkymättömiin

Teslan Model Y oli ajautunut ulos tieltä, ja vaikka auto vaikutti toimivan täysin normaalisti – ei vikailmoituksia, ei toimintarajoitteita – paljastui auton alta kriittinen ongelma: akkukotelossa oli painaumia, joista syvimmät ulottuivat lähes kymmeneen millimetriin. Auton korjaamisesta vastannut Autosähkötalo Kuopion yrittäjä Joni Ronkainen kertoo, että vauriot eivät näkyneet päällepäin, mutta silti kyseessä oli merkittävä turvallisuusriski.

– ”Auto olisi hylätty katsastuksessa, vaikka se toimi täysin normaalisti. Akkukotelo suojaa korkeajänniteakkuja ja jos se on kolhiintunut, on aina olemassa vaara sisäisistä vaurioista”, Joni selittää.

Akkukotelon vaihto – paljon työtä, vähän pelivaraa

Ratkaisuna ongelmaan päätettiin vaihtaa koko akkukotelo. Toimenpide kuulostaa yksinkertaiselta, mutta vaatii runsaasti työtä ja asiantuntemusta. Ensin auton akku irrotettiin, purettiin osiksi ja kaikki sisukset tarkastettiin huolellisesti vahinkojen varalta. Sisäiset komponentit todettiin ehjiksi ja moduuleissa ei ollut merkkejä vaurioista, kotelo oli tehnyt tehtävänsä ja suojannut kriittisimmät osat iskulta. Seuraavaksi akuston neljä raskasta akkumoduulia siirrettiin uuteen koteloon.

Koteloiden aukaisu vaatii huolellisuutta, sillä ne on liimattu tiukasti kiinni. Myös moduulien nostaminen vaatii erikoislaitteita, koska nostopaikkoja ei ole selkeästi merkitty ja ne sijaitsevat hankalissa paikoissa. Kotelon vaihdon jälkeen kaikki komponentit – jäähdytysnesteputket, johdot, ohjainlaitteet – asennettiin takaisin ja kansi liimattiin uudelleen kiinni.

– ”Moduulit ja ohjainlaitteet pysyivät alkuperäisinä, joten sähköisesti mikään ei muuttunut. Mutta fyysisesti tehtiin valtava työ, joka vei aikaa ja vaati tarkkuutta”, Joni sanoo.

Sisäpuolelta kiinni – lisähaastetta purkuun

Erityistä vaivaa aiheutti se, että Teslan akut on kiinnitetty autoon sisältäpäin. Käytännössä tämä tarkoitti, että auton sisätilat – penkit ja matot – piti purkaa, jotta akun kiinnityspultteihin pääsi käsiksi.

– ”Kyseessä on iso projekti, jossa jokainen työvaihe pitää tehdä huolellisesti. Akkua ei voi vain nostaa pois ja vaihtaa – kaikki on suunniteltu tarkasti paikalleen”, Joni huomauttaa.

Miksi kolhu akkukotelossa on niin vakava?

Akkukotelon vauriot eivät ole vain kosmeettinen ongelma. Kotelon sisällä kulkee jäykisteitä, jotka suojaavat akkumoduuleita. Moduulit lepäävät metallikiskoilla, ja niiden sekä kotelon pohjan välissä on vain noin 20 millimetrin ilmavaraa. Jos kotelo painuu sisään, voi osuma ulottua akkumoduuleihin tai herkästi vaurioituviin jäähdytysnesteputkiin.

Jäähdytysnesteputket kuljettavat jäähdytysnesteen moduulista toiseen ja ne on tehty kovamuovista – materiaalista, joka ei juurikaan kestä iskuja. Lisäksi jäähdytysnesteputkia tai niiden pikaliittimiä ei myydä erikseen, joten jos jokin rikkoutuu, täytyy etsiä käytettyjä varaosia.

Ennaltaehkäisy on kaiken A ja O

Jonin mukaan vastaavia tapauksia voidaan ehkäistä tarkastamalla auto aina, jos ajon aikana kuuluu epätavallista kolinaa alustassa. Pienikin ulosajo tai töyssy voi vahingoittaa akkukoteloa, jolloin viivytykset voivat johtaa suurempiin ongelmiin.

– ”On todella tärkeää viedä auto tarkastukseen ajoissa. Näin vauriot voidaan havaita ennen kuin ne johtavat vikailmoituksiin tai katsastuksen hylkäykseen”, Joni muistuttaa. Lisäksi tarkastuksen perusteella voidaan tarvittaessa olla ajoissa yhteydessä vakuutusyhtiöön.

Teslan Model Y:n tapauksessa vaihtamalla akkukotelo, koko akkupaketin sijaan, vältettiin auton lunastus vakuutusyhtiön toimesta ja auto saatiin nopeasti takaisin ajoon huomattavasti pienemmillä kustannuksilla.

 

Tutustu Autosähkötalo Kuopion toimintaan

 

Kaipaako sähkö- tai hybridiautosi tarkastusta, huoltoa tai korjausta? Etsi lähin e-Expert-korjaamosi maanlaajuisesta ketjustamme:

      Jaa artikkeli