Kun sähköautojen määrä on kasvanut vauhdilla, myös niiden katsastus on alkanut vaatia uudenlaista osaamista ja tarkkuutta. A-Katsastuksen asiantuntija Emil Jauhanen toimii useiden katsastusasemien esihenkilönä ja tietää, mitä asioita tarkastuksessa painotetaan ja mihin kuljettajan kannattaa varautua. Tässä artikkelissa selvitämme, miten sähköauton katsastus poikkeaa polttomoottoriauton katsastuksesta, mitä katsastuksessa tarkastetaan sekä miten sähköautoilija voi huolehtia ajoneuvonsa kunnosta.
Katsastusprosessi: paljon samaa, kriittisiä eroja
Sähköauton katsastus alkaa samalla tavalla kuin perinteisen polttomoottoriauton: tarkastetaan jarrut, iskunvaimentimet ja alusta. Erona on se, että sähköautossa joudutaan tarkastelemaan myös korkeajännitekomponentteja, sähkömoottoria ja erityisesti akustoa.
”Jos akkupaketissa on lommo tai muodonmuutos, se ei välttämättä vaikuta auton toimintaan – mutta turvallisuuteen se voi vaikuttaa vakavasti. Tällöin on katsastajan vastuulla arvioida, onko auto edelleen käyttökelpoinen. Katsastajat arvioivat akuston suojakotelon muodonmuutosta. Mikäli muodonmuutos on suuri, auto hylätään sekä ohjataan korjaamolle, jossa akusto tutkitaan ja arvioidaan, onko akustossa vaurioita tai onko se mahdollisesti vielä käyttökelpoinen”, Jauhanen kertoo.
Miten sähköauton katsastus eroaa polttomoottoriauton katsastuksesta?
- Akuston fyysinen kunto tarkastetaan taskulampun ja esimerkiksi vatupassin avulla
- Korkeajännitejohdot ja liitännät tarkistetaan vaurioiden ja kulumien varalta
- Jäähdytysnesteen määrä ja vuodottomuus arvioidaan myös sähkömoottorin osalta
- Päästömittausta ei tehdä, mutta katsastuksessa vastuu- ja tarkastusten määrä kasvaa
Uudet viat, uudet riskit
Sähköautoissa esiintyvät viat poikkeavat osittain perinteisestä kalustosta. Yleisimmät katsastuksessa hylkyyn johtavat sähköautojen viat liittyvät:
- Akuston pohjassa oleviin lommoihin
- Sähkömoottorin jäähdytysnestevuotoihin sekä akuston jäähdytysnestevuotoihin
- Maadoitusjohtojen heikkoon kuntoon tai hapettumiin
- Jarrujen ruostumiseen käyttämättömyyden vuoksi
- Alustan puslien ja nivelten ennenaikaiseen kulumiseen
”Sähköautot ovat painavampia, ja suuri vääntö kuluttaa alustan osia nopeasti. Näiden vikojen tunnistaminen on tärkeää, koska niihin liittyy usein myös renkaiden virheellinen kuluminen ja hallittavuuden heikkeneminen”, Jauhanen selventää.
Katsastusasemien on kehityttävä mukana
Sähköautojen katsastaminen vaatii katsastusasemilta enemmän kuin ennen. Tarvitaan erityisiä nostolaitteita, laajempaa koulutusta ja tarkempaa dokumentointia.
A-Katsastuksella on koulutettu koko henkilöstö sähkö- ja hybridiautojen korkeajänniteturvallisuuteen SFS 6002 -standardin mukaisesti. Lisäksi asemia on varustettu leveämmillä keventimillä, jotka mahdollistavat erikokoisten sähköautojen turvallisen nostamisen.
Kuluttajalle: näin valmistaudut sähköauton katsastukseen
Vaikka sähköauton katsastukseen ei tarvitse valmistautua erityisesti, on muutama asia, jotka kuljettaja voi tehdä auttaakseen sekä katsastusta että ajoneuvon kunnossapitoa:
- Jarruta kunnolla ennen katsastusta. Levyjarrut voivat ruostua, jos regeneratiivinen jarrutus on ollut pitkään ainoa hidastuskeino.
- Tarkista pohja vaurioiden varalta. Erityisesti akuston mahdolliset kolhut tulee huomioida.
- Katso konehuoneeseen. Vuodot tai irtonaiset johdot voivat kertoa isommista ongelmista. Älä kuitenkaan ryhdy itse korjaamaan mahdollisia vaurioita, vaan ota yhteyttä esimerkiksi lähimmälle e-Expert-korjaamolle!
- Huollata alusta säännöllisesti. Monet sähköautot eivät sisällä alustaan liittyviä huoltokohteita ohjelmissaan, joten vastuu jää kuljettajalle.
Sähköauton jarrujen erityispiirre
- Regeneratiivinen jarrutus säästää jarruja, mutta vähäinen käyttö johtaa ruostumiseen.
- Käytä jarruja kunnolla pari kertaa viikossa, esimerkiksi tyhjällä parkkipaikalla.
- Vuosihuollossa jarrut tulisi aina herkistää ja puhdistaa.

Sähköautojen katsastus vaatii yhä enemmän asiantuntemusta ja vastuuta
Moni kuluttaja ihmettelee, miksi sähköauton katsastus maksaa saman verran kuin polttomoottoriauton – vaikka päästömittausta ei tehdä. Tosiasiassa sähköauton katsastus vie enemmän aikaa ja sisältää suurempaa vastuuta.
”Katsastamme autoja, joiden akusto maksaa yli 15 000 euroa. Jos tarkastus tehdään huolimattomasti, riskinä on suuri taloudellinen vahinko tai turvallisuusriski”, Jauhanen huomauttaa.
Tämän vuoksi A-Katsastus tarjoaa sähköautoille erillisen katsastustuotteen, joka kattaa työn, koulutetun henkilökunnan ja katsastuksessa käytettävät erikoisvälineet. Tarkoituksena on varmistaa, että sähköauton katsastus on aina turvallista, huolellista ja kuluttajan luottamuksen arvoista.
Sähköautot ja katsastuksen tulevaisuus
Sähköautojen yleistyessä kasvaa tarve tarkemmille ohjeistuksille, lakisääteisille päivityksille ja jopa uusille katsastusvälineille.
”Sähköauto on hyvä tuote. Siinä on vähemmän liikkuvia osia moottorissa ja huollon tarve on vähäisempi kuin polttomoottoriautoissa. Mutta juuri siksi vika voi jäädä huomaamatta – ja silloin katsastuksella on entistä suurempi merkitys”, Jauhanen kiteyttää.
Yhteenveto
Sähköauton katsastus ei ole vaikeampi – mutta se on erilainen. Kuljettajan ei tarvitse pelätä katsastusta, mutta on syytä ymmärtää sen laajempi konteksti: enemmän teknologiaa, enemmän tarkkuutta, enemmän vastuuta.
Jos katsastus tehdään huolella, se on investointi sähköauton pitkäikäisyyteen ja turvallisuuteen.
Lue lisää A-katsastuksen sähköautojen katsastustuotteista
Haluaisitko tilata sähköauton huollon tai tarkastuksen ennen katsastusta? Etsi lähin sähkö- ja hybridiautoihin erikoistunut e-Expert-korjaamo