Kestääkö sähköauton akku ja voiko sen korjata?

Polttava kysymys sähköautoilijoiden ja sähköautoiluun siirtymistä harkitsevien keskuudessa on: kestääkö akku? Voiko akkua korjata vai onko sähköauto käyttökelvoton, jos akku hajoaa?

Usein sähköautoilijaa tai sähköauton hankintaa harkitsevaa huolettaa, kuinka hyvin akku kestää. Liikenteessä alkaa olla jo noin 10-vuotiaita sähköautoja, joten asia on ajankohtainen yhä useammalle. Akun tyypillinen takuuaika on noin kahdeksan vuotta. Siihen saakka takuu tuo turvaa autoilijalle, mutta mitä tapahtuu, jos akku hajoaa takuuajan umpeuduttua? Sähköauton akun vaihtaminen on kallista ja kustannukset voivat olla jopa 15 000 €. Pahimmillaan akun vaihdosta syntyvät kustannukset voivat nousta korkeammiksi, kuin auton sen hetkinen arvo on.

Sähköauton akun korjaus on mahdollista, mutta ei yksinkertaista

Akun vaihto ei välttämättä ole ainoa vaihtoehto, vaan niitä voidaan myös korjata. Korjauksiin liittyy kuitenkin haasteita. Akuissa ja sähköautoihin liittyvissä järjestelmissä on isot energiamäärät ja ihmiselle hengenvaarallinen jännite. Korjaaminen vaatii osaamista ja asianmukaisen jännitetyökoulutuksen, jotta työ voidaan toteuttaa turvallisesti niin, että akku on korjauksenkin jälkeen turvallinen käytössä. Esimerkiksi tiiviyden osalta pitää usein mitata ja dokumentoida tiettyjä asioita, ennen kuin akku voidaan turvallisesti luovuttaa takaisin käyttöön. Jos korjaus hoidetaan huolimattomasti, voi tilanne pahimmillaan johtaa akun palamiseen. Kukaan ei halua vastuulleen onnettomuutta, joka voisi syntyä huolimattoman korjaustyön seurauksena.

Suomen huippuasiantuntijat selvittivät, miten akkukorjaukset tehdään turvallisesti

Tyypillisesti autojen keski-ikä on Suomessa korkea. Oikeanlaisella huollolla ja tarvittaessa korjauksilla myös sähköautot voidaan pitää hyväkuntoisina ja toimintavarmoina pitkään. Tavallisesti autonvalmistajat tarjoavat ohjeistukset malliensa yleisimpiin korjauksiin, jolloin autokorjaamot voivat suorittaa korjaukset asianmukaisesti ja turvallisesti. Sähköautojen akkujen osalta autonvalmistajien ohjeistuksia ei aina kuitenkaan ole. e-Expert-korjaamoilla on kehitetty omien asiantuntijoiden ammattitaidolla korjausohjeita, joiden avulla koulutetut ja sähköautoihin erikoistuneet e-Expert-korjaamot voivat monissa tilanteissa korjata sähköauton akun. ”Esimerkiksi Opelilla ei ole Amperan akuille korjausohjetta, ja näitä kuitenkin korjaamoilla tulee vastaan. Olemme itse asiantuntijatiimillämme tutkineet korjausmahdollisuuksia ja laatineet ohjeistuksen turvalliseen korjaukseen”, kertoo Frans Malmari, korjaamopalveluihin erikoistuneen asiantuntijayritys Diagno Finland Oy:n operatiivinen johtaja.

Sähköautot vaativat korjaamoilta uudenlaista osaamista

Korkeajänniteajoneuvojen korjaus ja huolto vaativat aivan uudenlaista osaamista myös korjaamoammattilaisilta. Kun sähköauton huoltaa ja korjaa asiaan perehtynyt ammattilainen, voi autoilija luottaa, että auto palaa turvallisena tielle. Tarvittaessa esimerkiksi akun kuntoa voidaan tutkia, ja näin myös ennakoivasti edistää turvallista ja mukavaa sähköautoilua.

e-Expert: Autohuollon edelläkävijä – osaamista tämän päivän ja huomisen autoille

e-Expert-korjaamoilla on koulutettu, ammattitaitoinen ja sähköajoneuvotekniikkaan erikoistunut henkilöstö. Koulutuksesta vastaa Örum-konserniin kuuluva korjaamopalveluihin erikoistunut asiantuntijayritys Diagno Finland Oy. Diagnon sähköautotekniikan asiantuntijatiimi on Suomen kärkikaartia. Diagno tarjoaa e-Expert-korjaamoille koulutuksen lisäksi jatkuvaa teknistä tukea, jolloin voidaan vastata kuluttajien muuttuviin tarpeisiin parhaalla mahdollisella tavalla.

Etsi sinulle lähin e-Expert-korjaamo!

Testaa tietosi sähkö- ja hybridiautoista
Jaa artikkeli