Vuonna 2007 Suomessa toimintansa aloittaneen Fragus Groupin GoSafe-tuotesarjan alaisia korjauksia tehdään vuodessa monia tuhansia. Yrityksellä on useampia korjaamoyhteistöitä, mutta kun apua tarvittiin monipuolisesti sähkö- ja hybridiautopuolelle, aloitettiin kumppanuus e-Expert-korjaamoketjun kanssa.
“Käsittelemme Fraguksella vuodessa noin 15 000 korjaustapahtumaa, mikä tarkoittaa, että prosessien on oltava toimivia. Korjaustarpeen iskiessä viimeinen asia, jota asiakas toivoo, on epätietoisuus eli kysymykset siitä, keneen ottaa yhteyttä, kuka korjaa auton ja kauanko siinä kestää. Kun prosessi on suunniteltu hyvin ja kaikki osapuolet ymmärtävät ajoneuvoalan tarpeita, hoituu jokainen vaihe sovitusti ja vaivattomasti – eikä aikaa tai energiaa kulu turhiin tai ylimääräisiin asioihin”, kommentoi Fragus Groupin Suomen toimitusjohtaja Jukka Järvinen.
Isot toimijat, kuten e-Expert, kattavat suuren osan kaikista Fraguksen kautta tehtävistä korjaustapahtumista, mikä on tärkeää toiminnan sujuvuuden ja laadunvalvonnan kannalta. “Mitä vähemmän meillä on kumppaneita, sitä selkeämmiksi muodostuvat myös sisäiset prosessimme. On huomattavasti helpompaa keskustella ketjutasolla yhden henkilön kuin monen eri korjaamon kanssa. Kun toiminnot on keskitetty, helpottaa se molempia osapuolia”, kertoo Järvinen.
Sujuvat prosessit yhteistyön perustana
e-Expertin ja Fraguksen yhteistoiminta käynnistyi kattavammin vuonna 2023, kun varaosatilauskumppanuus laajentui korjaamoketjuyhteistyöhön. Kumppanuus hyödyttää niin molempia yhteistyöosapuolia kuin asiakkaita ja tällä hetkellä Fragukselta ohjataan e-Expertille kuukausittain jo satoja korjaustapauksia.
“Jos asiakkaalla tulee mitä tahansa ongelmia myydyn auton kanssa, ovat he yhteydessä meihin. Me ohjaamme auton eteenpäin yhteistyökumppanillemme, kuten e-Expert-ketjulle, joka on yhteydessä asiakkaaseen ja varaa hänelle ajan. Koko prosessi on asiakkaalle vaivaton, sillä hänen ei tarvitse olla yhteydessä kuin yhteen toimijaan. Kun e-Expert on selvittänyt auton vian ja kustannuksen, annamme luvan korjaukseen, mikäli ehdot täyttyvät”, selostaa Järvinen.
Fragukselle yhteistyön suurimmat edut näkyvät korjausprosessin sujuvuutena ja helppoutena. Eniten kiitosta saa toimiva keskitetty ajanvarausjärjestelmä, joka perustettiin e-Expertille yhteistyön pohjalta. Fraguksella on järjestelmässä oma linjansa, jonka kautta tapauskohtaisten korjaustikettien lähettäminen sujuu mutkattomasti. Tiketteihin voidaan kätevästi kirjata muun muassa asiakkaan tiedot ja auton vikakuvaus, joiden pohjalta e-Expert hoitaa asiaa eteenpäin.
“Meille on arvokasta, kun tiedämme varmuudella auton menevän korjaukseen yhteistyökorjaamollemme, jonka kanssa hinnoittelusta ja muista asioista on sovittu etukäteen. Tämä helpottaa prosessia – ei vain meidän, vaan myös asiakkaan näkökulmasta”, Järvinen kertoo.
Monimerkkiosaaminen sähkö- ja hybriautopuolella sekä halu kehittää yhteistyötä tärkeinä tekijöinä
Fraguksen ja e-Expertin yhteistyö on alusta asti sujunut vaivattomasti ja toiveita on kuunneltu puolin ja toisin. “Olemme olleet tyytyväisiä siihen, miten korjaamoketjussa on otettu huomioon meidän sekä asiakkaidemme tarpeita ja toiveita. Aloitimme viime vuonna kampanjan koskien kierrätettyjä varaosia, joilla autoiluun liittyviä päästöjä saataisiin alemmas. Kaikki korjaamot eivät ole olleet valmiita käyttämään tarjottuja kierrätettyjä varaosia, mutta e-Expertin kautta tämäkin asia on hoitunut loistavasti”, kiittelee Järvinen.
Autoala on monella tapaa murroksessa, mikä korostaa muutosvalmiuden tärkeyttä. Fraguksella arvostetaankin erityisesti e-Expert-ketjun valmiutta kehittyä ja tehdä tarvittavia parannuksia prosesseihin. Hyvä ja säännöllinen yhteydenpito muun muassa kuukausipalaverien merkeissä on tehnyt yhteistyölle hyvää.
“Olemme saaneet toimintamme tueksi ammattitaitoisen ja monipuolisen korjaamoketjun, jonka kanssa asioista on ollut helppo sopia ja neuvotella. e-Expertin monimerkkiosaaminen etenkin sähkö- ja hybriautopuolella sekä jatkuva halu kehittää yhteistyötämme ovat olleet meille tärkeitä tekijöitä”, toteaa Järvinen.
Nopeasti kehittyvä ja monipuolistuva autokanta sekä -tekniikka vaativat korkealuokkaista erikoisosaamista myös huolto- ja korjauspalveluissa. Me e-Expert-ketjussa olemme alamme osaavin ja monipuolisin asiantuntijaketju ja haluamme palvella tavalla, joka tekee myös asiakkaasta edelläkävijän – laajenna verkostoasi ja aloita yhteistyö kanssamme!