Sähköauton akun lataus – paljon puhetta, mutta missä fakta?

 

Sähköautojen akkujen lataus puhuttaa paljon, mutta perustuvatko väitteet todellisiin faktoihin vai kuumentaako keskustelua mututuntumaan pohjautuvat epäilyt? On hyvä ymmärtää, ettei sähköautoilua kannata yrittää verratta suoraviivaisesti polttomoottoriautoiluun. Tämä selkeyttäisi myös kiivaana käyvää keskustelua.

Tyypillisesti sähköauton käytössä askarruttaa miten akku kestää, onnistuuko lataus omassa arjessa ja mitä tapahtuu Suomen talvikeleissä auton toimintamatkalle. Entä soveltuuko sähköauto pitkänmatkan ajoon tai löytyykö matkan varrelta latauspisteitä riittävästi ja joutuuko latausasemilla jonottamaan?

Sähköautoilu vaatii ajattelutavan muutosta

Sähköautojen yleistyminen muuttaa autoilua monella tapaa ja samalla se vaatii ajattelutavan muutosta. Jos perinteisesti polttomoottoriautolla on totuttu ajamaan tankki täydestä tyhjäksi, ei sähköautoa kannata yrittää sovittaa samaan toimintatapaan. Sähköauton latauksen voi rytmittää eri tavalla kuin polttomoottoriautolla – ja näin kannattaakin tehdä. On järkevää ladata sähköautoa silloin, kun siihen muodostuu luonteva tilaisuus. Jos arjessa ajetaan säännöllisesti esimerkiksi muutamien kymmenien kilometrien mittaista työmatkaa ja auto voidaan ladata kerran pari viikossa, yöllä kotona tai työpäivän aikana työpaikalla, ei latauksella tarvitse juuri vaivata päätään. Arkiajoon riittävä lataus hoituu rutiininomaisesti ja käytännössä passiivisesti.

Mikä on sähköauton range – riittääkö se pitkän matkan ajoon?

Sähköautoja vertaillaan usein sen mukaan, mikä on sähköauton toimintamatka eli range. Näitä lukuja vertaillaan kiivaasti ja monesti toimintasäteestä haetaan perustelua sille, ettei sähköauto todellisuudessa ole toimiva ratkaisu esimerkiksi pitkän matkan ajoon. Itseasiassa kysymys toimintasäteestä on täysin toisarvoinen, jos muutetaan ajattelutapaa ja rutiineja. Pitkillä matkoilla sähköautoa kannattaa ladata aina silloin, kun tauko on muutenkin tarpeen.

”Kysymys toimintasäteestä on täysin toisarvoinen, jos muutetaan ajattelutapaa ja rutiineja.”

Suomessa sähköautojen latauspaikkoja kyllä löytyy.Pitkätkin ajomatkat onnistuvat suunnitelmallisuudella. Suomessa sähköautojen latausverkosto on jo todella hyvä, joten latauspaikkoja kyllä löytyy, ja oman reitin varrelta löytyvät latauspisteet voi tarkistaa valmiiksi jo ennen reissua. Latauspisteiden tilanteen voi tarkistaa reaaliaikaisesti esimerkiksi taukopaikkaa lähestyessä, ja jos jollain latauspaikalla on ruuhkaa, voi ennakoiden valita toisen. Pitkällä ajomatkalla on järkevää pitää taukoja jo oman jaksamisen vuoksi, ja lataukset kannattaa ajoittaa niihin hetkiin, kun muutenkin pitäisi tauon. Tauon aikana ladattu toimintamatka riippuu muun muassa auton lataustehosta. Esimerkiksi 50 kW:n keskiteholla lataa 20 minuutin tauon aikana 80 km:n toimintamatkan, kun taas 150 kW:n latauskeskitehon mahdollistava auto saa samassa ajassa 250 km toimintamatkaa. Suomen talvikelitkään eivät aiheuta ongelmaa sähköautoilijalle, kun ne osaa ennakoida. On hyvä tiedostaa, että lämmityksen vuoksi kasvanut sähkönkulutus lyhentää toimintamatkaa kovilla pakkasilla jopa 30 %. Kun tämän huomioi ja lataa hiukan useammin, sujuu sähköautoilu säässä kuin säässä.

Vinkit ja faktat sujuvaan sähköauton lataukseen:

  • Älä yritä verrata sähköauton latausta bensa-auton tankkaukseen: sähköauton akkua ei tarvitse ajaa täydestä tyhjäksi, vaan lataus kannattaa hoitaa, kun siihen on luonteva tilaisuus
  • Arkiajo on joutuisaa, jos voit ladata kotona tai työpaikalla säännöllisesti
  • Lataa pitkillä matkoilla aina, kun muutenkin pitäisit tauon
  • Jos reitti ei ole tuttu, tarkista latauspisteet reittisi varrelta ennakkoon – latausverkosto Suomessa on jo todella kattava
  • Jos et halua jonottaa latauspisteellä, tarkista auton navigaattorista vapaat latauspisteet
  • Huomioi keliolosuhteet: kovilla pakkasilla toimintamatka lyhenee. Tämäkään ei ole ongelma, kun huomioit asian ja lataat hiukan useammin tai pidät viisi minuuttia pidemmän tauon.

Onko sähköauton lataus kallista?

Millaiset käyttökustannukset sähköautolla sitten todellisuudessa ovat? Joskus kuulee päiviteltävän, että pikalatureiden hinnat ovat korkeat, jolloin esimerkiksi diesel jäisi äkkiä halvemmaksi. On kuitenkin syytä katsoa kokonaisuutta: jos valtaosa latauksista on mahdollista tehdä kotona ja jopa ajoittaa latauksia esimerkiksi yöaikaan ja ladata edullisempaa pörssisähköä, pysyvät kokonaiskustannukset edullisina. Kustannuksiin voi jonkin verran vaikuttaa myös itse, huomioimalla milloin sähköautoa lataa.

Faktaa tosielämästä: sähköautoilu voi maksaa esimerkiksi…

  • 767 €, kun 10 kuukauden aikana on ajettu 26 000 km
  • Kotilatauksia 58 % kaikista latauksista
  • Pikalatureilla ladattu 48 kertaa, keskimäärin 18 minuuttia – taukoja, jolloin muutenkin olisi pysähdytty eli pidetty kahvipaussi tai ruokatauko
  • Ladatun energian hinta keskimäärin 2,98 € / 100 km

Esimerkkilaskelman luvut ovat Juha Seppälän omasta seurannasta huhti-tammikuulta 2022-2023.

Valitse sopiva auto omiin tarpeisiin

Sähköautoissakin on eroja ja toiset on suunniteltu enemmän kaupunkiajoon, toiset soveltuvat paremmin pitkiin ajomatkoihin. Jos on tarkoitus ajaa paljon pitkiä matkoja, kannattaa valinnassa panostaa akun riittävään toimintasäteeseen ja korkeaan pikalataustehoon, jolloin matkanteko on joutuisampaa. Pienemmälläkin akulla se toki onnistuu, mutta silloin on syytä varautua pitämään taukoja useammin. Kaikissa sähköautoissa ei ole akuston esilämmitysmahdollisuutta pikalaturille tultaessa. Jos arvostat lyhyitä taukoja pitkillä matkoilla myös talviaikaan, kannattaa valita auto, joka on varustettu tällaisella ominaisuudella. Kuten mitä tahansa autoa hankkiessa, kannattaa sähköauto valita ennen kaikkea omiin tarpeisiin perustuen.


e-Expert-korjaamot ovat tämän päivän ja huomisen autojen asiantuntijoita. e-Experteillä on koulutettu, ammattitaitoinen ja sähköajoneuvotekniikkaan erikoistunut henkilöstö. Koulutuksesta vastaa Örum-konserniin kuuluva korjaamopalveluihin erikoistunut asiantuntijayritys Diagno Finland Oy. Diagnon sähköautotekniikan asiantuntijatiimi on Suomen kärkikaartia. Etsi sinulle lähin e-Expert-korjaamo!

Artikkelia varten haastateltu asiantuntija:

Juha Seppälä, diplomi-insinööri ja sähköautoilija, kehitysjohtaja, Örum Oy

Jaa artikkeli