Odotettua suuremman akkukorjauksen onnistuminen on osoitus Suomen tasokkaasta sähköauto-osaamisesta

Vuonna 2015 perustettu e-Expert-korjaamo JMN Autohuolto korjaa ammattitaidolla sähköajoneuvoja Akaassa Pirkanmaalla. Kun korjaamolle hinattiin akkukorjausta vaatinut Tesla, korjaamon ammattitaito, mielenkiinto oppia uutta sekä kollegoilta saatu apu auttoivat selvittämään ongelman todellisen syyn.

Osaaminen ja kokemus sähköautojen korjauksista lisääntyvät jatkuvasti, kun moni korjaamo haluaa pysyä nopeassa autoalan kehityksessä mukana tarjoten mekaanikoilleen monipuolisia mahdollisuuksia itsensä kehittämiseen. Kuinka entistä haastavampien ongelmien ratkominen todellisuudessa onnistuu?

Odotettua suurempi akkuvika johti isoon korjaukseen

Teslan vuoden 2015 Model S saapui JMN Autohuoltoon akussa havaitun ongelman vuoksi. Vikaa selvitettäessä auto pidettiin ylläpitolaturissa, jotta aikaa vienyt vianselvitys pystyttiin suorittamaan. Korjaamo luki Teslan ilmoittamia vikailmoituksia, jotka kertoivat, että autossa on eristysvastusvika eikä auto antanut kytkeä toimintojaan päälle. Auton sähkömoottorista etsittiin vikaa eristysvastusmittarilla ja myös veden- ja sisätilanlämmitin tarkastettiin. Kaikki vaikutti kuitenkin olevan näiden osalta kunnossa ja tästä pääteltiin, että vian on oltava korkeajänniteakun sisällä.

Umbrellaventtiilit, joiden kautta kosteus pääsi akun sisään
Umbrellaventtiilit, joiden kautta kosteus pääsi akun sisään.

“Asiakas ilmoitti meille, että auton 12V akku on tyhjä eli auto tuli käytännössä akun vaihtoon. Vaihdoimme akun ja auto heräsi, mutta sillä ei kuitenkaan pystynyt ajamaan. Aika nopeasti huomasimmekin, että vika oli luultua isompi”, kertoo korjauksesta vastannut mekaanikko Tuomas Pekkala.

Koska vian epäiltiin olevan akun sisällä, oli akku avattava ja tarkastettava. Akun sisältä löytyi kosteutta ja pian huomattiin, että kosteutta olikin odotettua enemmän. Vesi oli päässyt akkuun sisään sekä ruostuneen sulakkeen kannen että akun vioittuneiden umbrellaventtiilien kautta aiheuttaen vesivaurion.

Huolellisuutta, ammattitaitoa ja uusia oivalluksia

Akun yksittäiset moduulit irrotettiin ja akkuun jäi purkamisen jälkeen vain runko, joka jätettiin kuivumaan noin viikoksi. Kuivumisen jälkeen akun kaikki osat puhdistettiin ja puhki ruostunut sulakkeen kansi uusittiin. Myös akun etummainen kotelo oli ruostunut, joten se käsiteltiin ja maalattiin. Etummaisen kotelon kautta vesi ei kuitenkaan ollut vielä päässyt akkuun sisään. Koska akun kansi on tehtaalla tiivistetty liimalla ja laitettu kiinni pulteilla, on aina vaarana, että avatessa se hieman vääntyy. Tästä syystä akkua kasatessa oli olennaista varmistaa huolellisesti, että kansi saatiin takaisin suoraan, jotta sen tiiviys säilyy eikä vettä pääse jatkossa valumaan akkuun. Kuivaus- ja korjausoperaation jälkeen auto ilmoitti kuitenkin edelleen samoja vikoja ja korjaamon oli tilattava ulkomailta tarvittavat kaapelit Teslan Toolbox -diagnostiikan käyttöä varten.

Tesla nosturilla, akku irroitettuna auton alla“Akun hallintayksikön puolella on eristysvastustestaus, joka mittaa järjestelmän uudestaan ja hankitun kaapelin avulla pystyimme poistamaan sinne kertyneitä virheilmoituksia, joihin ei normaalisti pääse käsiksi. Auto oli korjauksen aikana jännitteettömässä tilassa, jolloin auto ei itse tiedosta, että akku on otettu pois, korjattu ja laitettu takaisin. Opimme, että hallintayksikköön kertyneiden vikailmoitusten poistamisen lisäksi autolle täytyy korjauksen jälkeen antaa aikaa käsitellä ja ymmärtää tehty toimenpide – ei siis voi olettaa, että auto toimii heti, kun akku on asetettu takaisin. Pienen odotuksen jälkeen auto hyväksyi korjauksen eikä vikakoodeja enää ilmennyt. Hetken jo ehdin miettiä, tuliko kaikki tarvittava varmasti tehtyä vai täytyykö korjaus aloittaa kokonaan alusta”, Tuomas naurahtaa.

Korjaamoyhteisö monipuolisesti kehittymisen tukena

JMN Autohuolto on ollut e-Expert-ketjussa mukana muutaman vuoden, ketjun alkuajoista saakka, sillä halusi liittyä toimintaan heti siitä kuultuaan. Toimiva yhteistyö on tukenut korjaamoa kehittymään monipuolisesti sähköautopuolen töissä. Osaamista on viety eteenpäin osallistumalla aktiivisesti Diagnon järjestämiin koulutuksiin.

“Meille on korjaamon perustamisesta asti ollut selvää, että haluamme jatkuvasti parantaa ja monipuolistaa osaamistamme ja pysyä autoalan kehityksessä mukana. e-Expert on toiminut tässä loistavana apuna. Asentajamme ovat kiinnostuneita kouluttautumaan ja oppimaan akkukorjauksista lisää – kaikilla meistä on valmius sähköautojen perushuoltojen tekemiseen, minkä lisäksi yksi asentaja on käynyt koulutuksissa laajemmin. Tavoitteenamme on kouluttaa toinenkin asentaja korkeajännitepuolelle”, kertoo korjaamon yrittäjä Jani-Matti Nieminen.

Vuosien varrella kertyneestä tiedosta ja opeista on ollut hyötyä, vaikka käytännössä koulutusten antia päästään testaamaan vasta korjaamolla, mikäli haastavampaa korjausta tarvitseva auto sinne saapuu. Lisäksi yksi syy e-Expert-ketjuun liittymiselle oli, että ketjun kautta on mahdollista saada laitteita vuokralle, joka säästää kustannuksia.

“Vaikka alkuinvestoinnit, kuten työkalujen ja laitteiden hankkiminen sekä koulutuksiin osallistuminen vievät rahaa ja aikaa, koen, että ne maksavat itsensä nopeasti takaisin. Sähköautopuolen töitä on koko ajan enemmän – tällä hetkellä meillä käy hybridejä ja sähköautoja päivittäin”, kommentoi Jani-Matti.

“Vaikka alkuinvestoinnit, kuten työkalujen ja laitteiden hankkiminen sekä koulutuksiin osallistuminen vievät rahaa ja aikaa, koen, että ne maksavat itsensä nopeasti takaisin. Sähköautopuolen töitä on koko ajan enemmän – tällä hetkellä meillä käy hybridejä ja sähköautoja päivittäin.”

Halu oppia ja kollegoiden apu auttoivat voittamaan haasteet

Korjaus haastoi korjaamoa uudella tavalla, sillä vaikka kokemusta Tesloista oli, ei kukaan korjaamolla ollut aiemmin avannut Teslan akkua. Intoa työhön kuitenkin riitti ja tietoa etsittiin kattavasti sen lisäksi, että korjauksessa noudatettiin tarkasti Teslan korjausohjeita akun purkamiseen ja kasaukseen. Teslan ohjeet pohjautuvat kuitenkin Amerikkaan, mikä tuotti välillä haasteita esimerkiksi sen osalta, että tarvittava, ohjeissa hyödynnetty liima ei ole käytössä Suomessa. Tärkeäksi tekijäksi korjauksessa osoittautuikin e-Expert-yhteisön tuki.

“Tiedonetsintä korjaukseen liittyen vei pitkiäkin aikoja, mutta onneksi saimme korvaamatonta apua niin Diagnolta kuin kollegoilta. Kun emme olleet varmoja, miten olisi järkevintä edetä, kysyimme, miten asiat on hoidettu toisaalla. Tämä helpotti ja edisti korjausta, auttoi välttämään turhan työn tekemistä ja kehitti omaa tietotaitoa”, kiittelee Tuomas.

“Käytännön tekeminen loksautteli palasia kohdalleen ja toi parempaa tuntumaa siihen, miten asiat kannattaa hoitaa. Onnistuneen korjauksen myötä seuraava akkukorjaus on taas helpompi, kun tiedämme paremmin, mitä odottaa.”

Kuvassa ruostunut sulakkeen kansi ja puhdas vastakappale kannelle
Sulakkeen kansi, jonka kautta vesi pääsi akkuun

Onnistunut korjaus tukee myös tulevaisuuden töissä

Korjauksen mielenkiintoisuutta lisäsi se, että mahdollisuudet korkeajänniteakun sisälle kurkkaamiseen ovat harvinaisia. Kun mahdollisuus korjaukseen tuli, oli korjaamolle heti selvää, että halu sen tekemiseen löytyy.

“Aina, kun on sauma kokeilla uutta, haaste otetaan vastaan. Oli myös iso plussa, että pääsin näkemään ja tekemään korjauksen alusta loppuun itse, jolloin kokonaisuus hahmottui paremmin”, kertoo Tuomas.

Korjaamolle korjausprosessi oli avartava ja auttoi ymmärtämään paremmin, mitä kaikkea akun vaihdossa on osattava ottaa huomioon – onnistunut korjaus tukee myös tulevaisuuden töissä.

“Vaikka kattava teoriapohja sähköautokorjauksiin löytyy, käytännön tekeminen loksautteli palasia kohdalleen ja toi parempaa tuntumaa siihen, miten asiat kannattaa hoitaa. Onnistuneen korjauksen myötä seuraava akkukorjaus on taas helpompi, kun tiedämme paremmin, mitä odottaa”, iloitsee Tuomas.

Tutustu e-Expert-korjaamoiden innovatiiviseen toimintaan ja varaa aika sähkö- tai hybridiautosi ammattimaiseen huoltoon e-Expertille!

Jaa artikkeli