Sähköauton hiljainen hyytyminen. Kuinka PTC-vastuksen vikaantuminen voi pysäyttää koko auton – ja mistä on kyse?

Sähköauton hiljainen vika voi pysäyttää koko matkan. AS-Huolto Lappeenranta korjasi Teslan, jonka PTC-vastus oli vikaantunut – ja samalla paljastui, kuinka tärkeää on huoltaa myös sähköautoja säännöllisesti.

Sähköautojen yleistyessä myös niiden huolto- ja korjaustarpeet tulevat tutuiksi yhä useammalle korjaamolle. AS-Huolto Lappeenranta, osa valtakunnallista e-Expert-ketjua, on erikoistunut sähkö- ja hybridiautojen huoltoihin sekä korjaustöihin. Toimitusjohtaja Juha-Pekka Aitala kertoo, kuinka PTC-vastuksen vikaantuminen voi lamauttaa koko auton – ja miksi ennaltaehkäisevä huolto on tärkeämpää kuin koskaan.

PTC-vastus – lämmityskomponentti, jolla on suuri vaikutus

PTC-vastus (Positive Temperature Coefficient) on sähköauton lämmityskomponentti, joka voi lämmittää joko matkustamon ilmaa tai akuston nesteitä. Tällä kertaa Teslan Model 3 -mallissa PTC-vastuksen vika johti vakaviin seurauksiin: auto ei käynnistynyt, ja se jouduttiin hinaamaan korjaamolle.

– ”Usein kyse on ohjaamon PTC-vastuksesta, joka osittain palaa ja aiheuttaa akun ulkopuolisen eristysvastusvian. Seurauksena auto menee mykäksi”, Aitala kertoo.

Vikaantunut vastus voi aiheuttaa vikailmoituksen, mutta pahimmillaan auto ei reagoi enää lainkaan. Korjaus vaatii tarkkaa diagnostiikkaa ja osaamista – joskus myös varaosien metsästystä.

Tesla nostimella

PTC-vastuksen korjaus vaatii osaamista ja oikeat työkalut

PTC-vastuksen vianmääritys on Juha-Pekka Aitalan mukaan teoriassa suoraviivaista, mutta käytännössä siinä on sudenkuoppia. Esimerkiksi Tesla tarjoaa vikailmoitusten ja Thermal Test -toimintojen kautta tietoa, mutta lopullinen varmuus saadaan vasta eristysvastusmittauksilla.

– ”Meillä on eristysvastusmittarit, jännitteettömyyden toteamiseen tarvittavat laitteet ja kaikki tarvittavat suojavarusteet. Sähköauton korjaus ei ole pelkkää ruuvimeisselin pyörittämistä – se vaatii koulutusta ja jatkuvaa osaamisen päivittämistä”, Aitala painottaa.

AS-Huolto Lappeenrannassa työskentelee kuusi asentajaa sekä kaksi työnjohtajaa. Korjaamolla on 11 autopaikkaa sekä laitteet, joilla voidaan huoltaa ja korjata kaikki sähkö- ja hybridiautot.

Laatu ja luotettavuus edellä – myös PTC-vastusten varaosavalinnoissa

PTC-vastusten varaosat ovat yleensä hyvin saatavilla, mutta poikkeuksiakin on ollut.

– ”Pari talvea sitten PTC-vastuksia odotettiin jopa puoli vuotta. Se oli maailmanlaajuinen ongelma”, Aitala muistelee.

Nykyään varaosia löytyy hyvin. AS-Huolto Lappeenrannassa suositaan uusia osia käytettyjen sijaan – etenkin kun hintaero ei ole merkittävä ja uusi osa tuo varmuutta.

Miksi PTC-vastus hajoaa – ja miten sen voi estää?

Yksi yleisimmistä syistä PTC-vastuksen vikaantumiseen on tukkeutunut raitisilmasuodatin. Kun ilma ei kierrä, vastus ylikuumenee – aivan kuin saunan kiuas ilman jäähdytystä.

– ”Suodatin kannattaa vaihtaa kerran vuodessa, tai kahdesti, jos auto seisoo havupuun alla. Se maksaa muutaman kympin, mutta voi säästää tuhansia”, Aitala sanoo.

Korjaamolla on tallessa vanhoja PTC-vastuksia ja akkumoduuleita, joita käytetään asiakkaille havainnollistamiseen. Näin korjaus ei jää mysteeriksi, vaan asiakas näkee konkreettisesti, mistä on kyse.

AS-Huolto Lappeenranta – sähköautojen asiantuntija itärajalla

AS-Huolto Lappeenranta on toiminut nykyisessä muodossaan vuodesta 2018 ja kuulunut e-Expert-ketjuun vuodesta 2020. Juha-Pekka Aitala toimii toimitusjohtajana ja tarvittaessa esimerkiksi asentajana – yrittäjän arki on monipuolista.

– ”Meillä tehdään kaikki huollot ja korjaukset käyttövoimasta riippumatta. Sähköautojen osuus kasvaa koko ajan, ja harvoin on viikkoa, ettei jotain sähköautoon liittyvää tehtäisi”, Aitala kertoo.

e-Expert-ketju tarjoaa valtakunnallisen verkoston sähkö- ja hybridiautojen huoltoon erikoistuneita korjaamoja. AS-Huolto Lappeenranta on yksi ketjun osaajista, joka panostaa jatkuvaan koulutukseen ja huipputason laitteisiin.

Säännöllinen huolto säästää – myös sähköautoissa

Vaikka sähköautot mielletään huoltovapaiksi, todellisuus on toinen. Raitisilmasuodattimet, 12 voltin akut ja lämmityskomponentit vaativat tarkastusta ja huoltoa.

– ”Sähköauto ei varoita, kun 12 voltin akku on heikko. Yhtenä aamuna ovet eivät enää aukea. Ja kaikki olisi ollut vältettävissä pienellä tarkastuksella”, Aitala muistuttaa.

Säännöllinen huolto ja asiantunteva korjaamo voivat estää suuret kustannukset ja pitkät seisonta-ajat. AS-Huolto Lappeenranta ja koko e-Expert-ketju ovat valmiina auttamaan – olipa kyseessä PTC-vastus, akku tai jokin muu sähköauton huoltoon tai korjaukseen liittyvä haaste.

Tutustu e-Expert-korjaamo AS-Huolto Lappeenrantaan

 

Kaipaako sähkö- tai hybridiautosi huoltoa tai tarkastusta? Etsi lähin e-Expert-korjaamosi:

      Jaa artikkeli