Autoalan nopea kehitys vaatii mekaanikoilta jatkuvaa itsensä kehittämistä

Autoala jatkaa huimaa kehitystään ja etenkin osaavista, sähköautopuolen mekaanikoista on pulaa. Koko ajan lisääntyvät sähköautokorjaukset vaativat vankkaa ammattitaitoa ja nyt jos koskaan mekaanikoilla on mahdollisuus kasvattaa osaamistaan ja nousta alansa johtaviksi ammattilaisiksi. Mutta kuinka oppilaitoksista saatava koulutus tukee mekaanikkojen työtä suhteutettuna autoalan nykyvaatimuksiin? Entä mikä on työssäoppimisen merkitys ja kuinka mekaanikko pystyy kehittämään itseään työelämässä?

Autoala muuttuu jatkuvasti entistä teknisemmäksi ja osaamista vaaditaan hyvin laajasti – lähestymme aikaa, jolloin ei enää riitä, että mekaanikko taitaa öljynvaihdon, vaan osaamista on oltava myös sähköautotekniikasta. Ammattikoulutuksen antamat perusvalmiudet kaipaavat seurakseen jatkuvaa oppimista ja kouluttautumista sähköautopuolen tehtäviin, jotka taitamalla mekaanikko voi nousta oman ammattikuntansa edelläkävijäksi.

Ammattitaitoisen sähköauto-osaamisen tarve on suuri

Autoalan opiskelijan peruskoulutus on hyvin lyhyt, vain kolmen vuoden pituinen, mutta koulutuksella on suuri vastuu siinä, millaisia työntekijöitä korjaamoille saadaan. Opeteltavaa asiaa on paljon, sillä teknisellä autoalalla tietotaitoa vaaditaan hyvin laajasti ja erityisesti sähköautopuolen osaamisen merkitys kasvaa jatkuvasti. Ilman sitä työllistyminen käy jatkuvasti hankalammaksi.

“Autoalalla laaja osaaminen on tärkeää ja etenkin sähkötekniikkaan tarvitaan vahva taitopohja, jotta korkeajänniteakkujen ja muiden sähköpuolen asioiden kanssa voi työskennellä. Oppilaitosten tehtävä on opettaa perusteet, ja työelämässä oppiminen jatkuu ja syventyy. Tästä malliesimerkkinä ovat ammattitaitoiset e-Expert-mekaanikot”, toteaa Diagnon operatiivinen johtaja Frans Malmari.

Ammattikoulutus antaa opiskelijoille hyvät perusvalmiudet, teknisen yleisymmärryksen alasta sekä taidon käyttää tyypillisiä korjaamolaitteita ja -välineitä. Hyvän pohjan ja tietotaidon ansiosta taitojen syventäminen työelämässä mahdollistuu. Elinikäinen oppiminen on alalla äärimmäisen keskeisessä asemassa ja omaa osaamistaan on kehitettävä työn ohessa esimerkiksi koulutusten avulla. Haasteisiin tarttuminen ja halu oppia vievät pitkälle.

“Kun sähkötekniikan perusteet ovat hallussa, voi osaamista kehittää entistä laajemmaksi pysyen mukana autoalan nopeassa kehityksessä. Näin mekaanikko varmistaa itselleen monipuolisesti töitä myös tulevaisuudessa”, sanoo Frans.

Sähköautokorjaamisen alkukoulutukset ovat tie osaavaan ja ammattitaitoiseen e-Expert-mekaanikkoyhteisöön, jossa jaetaan ideoita, ratkotaan ongelmia ja löydetään uudenlaisia ratkaisuja sähköautojen huoltoihin ja korjauksiin.

“Autoalalla laaja osaaminen on tärkeää ja etenkin sähkötekniikkaan tarvitaan vahva taitopohja, jotta korkeajänniteakkujen ja muiden sähköpuolen asioiden kanssa voi työskennellä. Oppilaitosten tehtävä on opettaa perusteet, ja työelämässä oppiminen jatkuu ja syventyy. Tästä malliesimerkkinä ovat ammattitaitoiset e-Expert-mekaanikot.”

Opintojen harjoittelujakso voi johtaa vakituiseen työpaikkaan

Opintoihin sisältyvä harjoittelu on tärkeä osa mekaanikon koulutusta ja autotekniikan jatkuva kehittyminen lisää sen tarvetta entisestään. Parikymmentä vuotta sitten koulutukseen ei sisältynyt lainkaan harjoittelua, mutta nykyään työpaikalla oppiminen on olennainen osa koulutusta – sen määrää mielellään jopa lisättäisiin. Toiveena olisi myös saada enemmän resursseja siihen, että opettajat voisivat opettaa opiskelijoita työpaikoilla käytännön tekemisen parissa.

Harjoittelu suoritetaan usein toisena opiskeluvuonna, mutta ohjaavan opettajan tehtävä on tarkistaa, että opiskelijat menevät harjoitteluun omaa tasoaan seuraten ja, että työt rullaavat sekä opiskelijan että työantajan näkökulmasta. “Harjoitteluissa hyvä asenne ratkaisee. Korjaamot eivät etsi valmista asentajaa, vaan henkilöä, joka haluaa oppia ja kehittää itseään. Yleensä reippaat ja aktiiviset, opiskelusta kiinnostuneet ja aikatauluja noudattavat opiskelijat pärjäävät myös harjoitteluissa parhaiten ja saavat niistä eniten irti”, kertoo Rasekon opettaja Marko Saren.

Harjoitteluissa opiskelija saa vastuuta, pääsee kokeilemaan asioita käytännössä ja kasvattaa omaa itsevarmuuttaan. Harjoittelu auttaa opiskelijoita monesti pääsemään työelämään kiinni, sillä reippaille ja motivoituneille opiskelijoille tarjotaan usein harjoittelukorjaamosta oppisopimusta. “Mikäli opiskelija suorittaa harjoittelun hyvin ja viihtyy työpaikalla, tarjotaan hänelle usein kesätyöpaikkaa ja valmistumisen lähestyessä ihan vakituista paikkaa. Polku koulutuksen ja työelämän välillä on siis parhaimmillaan melko suora ja yksinkertainen”, toteaa Omnian koulutuspäällikkö Kenneth Nordström. Yhteistyö oppilaitosten ja korjaamoiden välillä on tärkeä tekijä myös siksi, että tahot pysyvät ajan tasalla toistensa toimista eli siitä, mitä kentällä tapahtuu ja mihin koulutuksessa olisi tärkeä kiinnittää huomiota. “Tutkinnon opetussuunnitelma uudistettiin kaksi vuotta sitten ja sitä edellisestä uudistuksesta on 15 vuotta. Väli oli ehdottomasti liian pitkä ja uudistus olisi pitänyt saada ainakin viisi vuotta aikaisemmin, sillä aiemmassa suunnitelmassa ei ollut edes mainittu korkeajännitettä tai sähköautoa. Koska autoalan kehitys on niin hurjaa ja opetussuunnitelman päivittäminen iso työ, laahaa suunnitelma helposti jäljessä korjaamotyöhön nähden, mikä luo omat haasteensa. Siksi yhteistyö korjaamoiden kanssa on elintärkeää alan kannalta”, kommentoi Kenneth.

Mitä sähköautokorjaaminen todella vaatii?

  • Hyvää pohjaa autoalan peruskoulutuksesta ja omatoimista kouluttautumista työelämässä – laaja ja monipuolinen koulutus antaa avaimet haastavampienkin korjausten tekemiselle
  • Motivaatiota, intoa ja halua oppia uutta
  • Laajaa ammattitaitoa, valmistajan ohjeiden tarkkaa noudattamista sekä tietotaitoa siitä, kuinka sähköauto valmistellaan korjausta varten ja miten auto on kaikin osin turvallinen niin toimenpiteen aikana kuin sen jälkeen
  • Tukea ja neuvoja, sillä tietoa on paljon ja sitä tulee koko ajan lisää eikä kaikkea ole mahdollista hallita ilman apua

Tietoisuuden lisääminen sähköautopuolen töistä merkittävä tekijä

Nyt jos koskaan mekaanikoilla olisi mahdollisuus nousta oman ammattikuntansa edelläkävijöiksi hyppäämällä mukaan autoalan kehitykseen. Suurin osa autoalan opiskelijoista kuitenkin kokee perinteisen automekaanikon työn omakseen ja se, ettei kovin monella opiskelijalla ole suurta kiinnostusta sähköpuolelle, huolestuttaa oppilaitoksissa.

“Pyrimme kannustamaan opiskelijoita sähköautopuolelle esimerkiksi esittelemällä, miten kiinnostavia ja monipuolisia töitä sähköautojen parissa pääsee tekemään. Tietoisuuden lisääminen on hyvin tärkeää, sillä sen seurauksena osa opiskelijoista toteaa, että sähköautopuoli tuntuu mielenkiintoisemmalta kuin aluksi ajatteli. Tulevaisuutta ajatellen meillä on kuitenkin valitettavan vähän opiskelijoita, jotka haluavat panostaa sähköiseen maailmaan opiskeluaikana, ja he törmäävät todellisuuteen sitten viimeistään työpaikalla”, toteaa Kenneth.

Realistisen mielikuvan välittäminen mekaanikon työstä nähdään tärkeänä, sillä nuorten näkemys alasta ei useinkaan vastaa totuutta. Peruskouluihin kaivataan tehokkaampaa markkinointia työnantajien toimesta – olisikin tärkeää, että korjaamomekaanikot kävisivät peruskouluissa kertomassa työstään, jotta opiskelijat ymmärtäisivät jo kouluun hakiessaan, mitä työ todellisuudessa sisältää. Koulutukseen toivottaisiin entistä enemmän motivoituneita opiskelijoita, jotka ovat kiinnostuneita tarttumaan jatkuvasti kehittyvän alan haasteisiin. Tätä pyritään tukemaan esimerkiksi Diagnon ja oppilaitosten välisellä yhteistyöllä tuoden esiin erilaisia työllistymis- ja kouluttautumisvaihtoehtoja. Myös monet korjaamot ovat aloittaneet yhteistyön ammattioppilaitosten kanssa tukeakseen opiskelijoiden siirtymistä työelämään.

“Tietoisuuden lisääminen alasta ja sen kehityksestä on hyvin tärkeää, sillä sen seurauksena osa opiskelijoista toteaa, että sähköautopuoli tuntuu mielenkiintoisemmalta kuin aluksi ajatteli.”

e-Expert-ketjun tavoitteena ylläpitää ja kasvattaa mekaanikkojen vahvaa ammattitaitoa

Autoalalla ollaan suuressa murroksessa, mikä tarkoittaa, että perinteisten autojen korjaustoiminta tulee hyvin todennäköisesti vähenemään rajusti. Korjaamot ja mekaanikot, jotka nyt etunenässä raivaavat latua, voivat kiinnittää itsensä alan osaajiksi ja mahdollistaa töiden jatkumisen myös tulevaisuudessa. Sähkötekniset työt vaativat monipuolista ammattitaitoa, eikä kuka tahansa voi lähteä purkamaan korkeajänniteakkua. Mekaanikon on osattava noudattaa valmistajan ohjeita ja tiedettävä tarkasti, miten sähköauto valmistellaan korjausta varten. Auton on oltava kaikin osin turvallinen niin toimenpiteen aikana kuin sen jälkeen ympäristön turvallisuus varmistaen.

e-Expert-ketjun yhtenä tehtävänä on tarjota tukea korjaamoille, jotta mekaanikot pysyvät autoalan kehityksessä mukana. Sähköautokorjauksien haastavuus luo suuren tarpeen ammattitaitoisille mekaanikoille, joita e-Expertit ovat. Heidän vahva ammattitaitonsa mahdollistaa annettuja ohjeiden ja oppien soveltamisen. Laaja ja monipuolinen koulutus antaa avaimet korjauksien tekemiselle, joita moni muu ei pysty toteuttamaan. Tavoitteena on ylläpitää työelämässä olevien mekaanikkojen ammattitaitoa ja turvata Suomen korkea sähköauto-osaaminen jatkossakin.

e-Expert-ketjun tavoitteena on ylläpitää työelämässä olevien mekaanikkojen ammattitaitoa ja turvata Suomen korkea sähköauto-osaaminen jatkossakin. Ketjuun kuuluvien korjaamoiden korkea ammattitaito ja koulutusmahdollisuudet mahdollistavat monipuoliset sähköautokorjaukset nyt ja tulevaisuudessa. Laajenna verkostoasi ja liity e-Expert-ketjuun!

Jaa artikkeli