Videolla e-Expertin asiantuntija, Diagno Finland Oy:n operatiivinen johtaja Frans Malmari kertoo mitä ADAS-järjestelmien kanssa on tärkeää huomioida.
Kuljettajaa avustavat ADAS-järjestelmät ovat yleistyneet kovaa vauhtia ja ne ovat jo hyvin tyypillisiä muutaman vuoden vanhoissa autoissa. Autoilijalle ADAS-järjestelmät tarjoavat turvallisuutta ja lisämukavuutta. Toisaalta korjaamojen näkökulmasta on huomioitava muutamia seikkoja aina, kun huolletaan tai korjataan autoa, jossa on ADAS-järjestelmiä. Jos järjestelmän kalibrointi jää tekemättä yksinkertaisenkin huolto- tai korjaustyön jälkeen, saattaa autoilijalle tulla myöhemmin eteen ikävä yllätys.
Esimerkkejä kamera-, tutka- ja lasertekniikkaan perustuvista, kuljettajaa avustavista ADAS-järjestelmistä ovat kaistallapitojärjestelmä, älykkäät ajovalot ja automaattinen hätäjarrutus. Nämä järjestelmät ovat jo hyvin yleisiä muutaman vuoden ikäisissä autoissa, eivätkä ne ole enää vain uusimpien premium-autojen ilmiö. ADAS-järjestelmät tuovat ajoon mukavuutta, helppoutta ja turvallisuutta. Korjaamoilla on kuitenkin huomioitava järjestelmien vaatimukset arkipäiväisissäkin huoltotoimenpiteissä. Aina kun autolle suoritetaan tavanomaisiakin huolto- tai korjaustöitä, jotka vaikuttavat ADAS-järjestelmään, on järjestelmän kamerat ja tutkat kalibroitava uudelleen.
Kalibroinnilla varmistetaan järjestelmän toimivuus
Jos kalibrointi jätetään tekemättä, autoilija saattaa havaita muutoksen ikävänä yllätyksenä myöhemmin. ”Autoilija voi huomata esimerkiksi kaistallapitojärjestelmään käytettävän kameran kalibrointivirheen, jos auton asema ajokaistalla on väärä. Pienikin kalibrointivirhe saattaa näkyä ikävästi, jos kamera ikään kuin katsoo vähän vinoon. Kuljettajalta poistuu nopeasti luottamus järjestelmään tällaisen virheen myötä”, avaa insinööri ja liiketoiminnan kehitysjohtaja Juha Seppälä Örumilta.
Älykkäät ajovalot ovat toinen esimerkki kuljettajaa avustavasta järjestelmästä. ”Älykkäitä ajovaloja käytettäessä auto säätää valon määrää automaattisesti niin, ettei vastaantulijaa tai edessä ajavaa häikäistä. Jos kalibrointi on pielessä, saattaa vastaantulija häikäistyä ja väläyttää valoja. Aiemmin automaattisesti toiminut järjestelmä onkin nyt käyttökelvoton ja kuljettajan on vaihdettava manuaalisesti lyhyiden ja pitkien valojen välillä”, kertoo Seppälä. Toisaalta kalibroinnin tekemättä jättäminen saattaa aiheuttaa jopa suoranaisia vaaratilanteita. ”Kalibrointivirhe automaattisessa hätäjarrutusjärjestelmässä voi aiheuttaa vaaratilanteen, jos auto suorittaa hätäjarrutuksen tunnistaessaan hidastetöyssyn edessä olevaksi esteeksi”, Seppälä toteaa.
ADAS-toiminnoissa käytettävien tunnistimien kalibrointi on suoritettava silloin, kun tunnistimen ja ajoneuvon koordinaatiston suhde muuttuu. Esimerkiksi tuulilasin vaihto, pyöränsuuntaus tai alustan komponenttien vaihto voivat olla tällaisia tilanteita. Kalibrointitarve liitetään monesti autovauriokorjaukseen, mutta yksinkertaisetkin auton alustaan tehtävät korjaustyöt vaativat kamera- ja tutkajärjestelmän uudelleen kalibroinnin. ”Jos kalibrointia ei tehdä, kamera- tai tutka ikään kuin katsovat hieman eri suuntaan kuin mihin auto kulkee”, Seppälä kuvailee.
Asiantunteva korjaamo varmistaa, että auto palaa turvallisena liikenteeseen
Autoilijan on voitava luottaa siihen, että korjaamolla on asiantuntemus hoitaa hänen ajoneuvoonsa liittyvät asiat kuntoon. Korjaamolla on vastuu suorittaa tarpeelliset kalibrointityöt aina sitä vaativien toimenpiteiden jälkeen. Autoilijalle on myös helppoutta ja hyvää palvelua, että auto saadaan kerralla kuntoon, eikä myöhemmin tarvitse palata korjaamolle, jos kalibrointivirhe huomataan harmillisesti vasta myöhemmin ajon aikana tai pahimmillaan selvitellä asiaa tapahtuneen onnettomuuden jälkeen. Koska kalibrointi aiheuttaa jonkin verran myös lisätyötä, korjaamon on tärkeää huomioida tämä jo kustannusarviota tehdessä, ja viestiä asiasta selkeästi asiakkaalle. Korjaamolla on hyvä käydä läpi, miksi toimenpide on tärkeää tehdä.
Kalibrointijärjestelmiin satsaaminen vaatii jonkin verran korjaamoilta investointeja sekä perehtymistä eri merkkien ja mallien vaatimiin komponentteihin. Toisaalta laitteiston ohella investoidaankin myös korjaamon osaamiseen ja sen kehittämiseen. Itse laitteiston ohella koulutus ja asiantunteva tekninen tuki on edellytys ADAS-järjestelmien parissa työskentelyyn. ”Diagnon teknisellä palvelulla on useiden vuosien kokemus eri järjestelmistä”, kertoo Seppälä. Diagnon tekninen palvelu on tukena myös kaikkien e-Expert-korjaamoiden taustalla.
Kaikilla e-Expert-korjaamoilla on korkeatasoinen tekninen osaaminen ja laitteisto käytettävissä. e-Experteillä on valmius korjata ja huoltaa autosi ammattitaitoisesti sekä turvallisesti, oli kyseessä mikä tahansa merkki tai käyttövoima. Etsi sinulle lähin e-Expert!